kosttips-recept

Inlägg i kategorin Kosttips & recept

kosttips-recept

Roligare fruktstund

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept, Barn & Familj den

Popchef barn och frukt

Tidigare i veckan fick vi hem ett paket från Lekmer.se med Pop Chef, en produkt där du kan göra olika former på frukt och grönsaker (eller marsipan till tårta, smörgåsar och så vidare). Ända sedan paketet kom har Charles varit helpeppad och han har längtat till helgen då vi sa att vi skulle öppna och testa.

Popchef barn och frukt

Vi köpte hem vattenmelon som första test och Charles och Glenn tryckte ut hjärtan, stjärnor och en fjäril från frukten. Lite vattnigt blev det – men smarrigt tyckte Charles. Nästa gång ska vi testa att göra söta smörgåsar i olika former. Ett kul sätt för att få barnen med sig i köket och göra vanliga mellanmål roligare.

Popchef barn och frukt

kosttips-recept

Chiafrön – från dryck till pudding och gröt

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept den

Chia

Från pizza till chiapudding … Chiafrön har blivit otroligt trendigt senaste tiden. Men produkten i sig är ingen nyhet, redan för över 4000 år sedan åt indianerna i Sydamerika chiafrön. Produkten är rik på fiber, protein och omega 3.

Första gången jag smakade chiafrön var för ett par år sedan på IDEA World Fitness Convention i San Diego. Då blev de serverade i en dryck, lite slemmig känsla. Nä, då äter jag dem hellre i form av pudding/gröt.

Igår kväll blandade jag 0,75 dl chiafrön med 2 dl mandelmjölk och en skvätt vaniljpulver och ställde in i kylen. Imorse blev det min frukost tillsammans med några bär innan min morgonträning.

Chiapudding

kosttips-recept

Fredagstipset – pizza

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept den

Hemmagjord pizza

En favoriträtt här hemma när det kommer till fredagsmys är att göra pizza. Säga vad man vill om pizzadeg på rör, men jag tycker det är smidigt och har inte riktigt tålamod att göra egen pizzadeg. Ibland varvar vi däremot med tortillabröd som också funkar fint till pizzabas.

Sedan toppar vi pizzan med en massa godsaker som tomatsås, babyspenat, skogschampinjoner, paprika, kalkon och ost. Väldigt smidigt, Charles älskar det lika mycket som vi föräldrar, och det är lagom jobbigt en fredagskväll. Då vill jag att maten ska gå snabbt. Dessutom är det ett bra sätt att ”lura” i Charles några av de grönsaker han vanligtvis inte äter. På pizza blir det gott.

kosttips-recept

Grapefruktens dag

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept den

frukost grapefruktens dag

När det är kanelbullens dag äter var och varannan en kanelbulle. Tyvärr är inte intresset lika stort när det är grapefruktens dag – vilket är idag! Lite synd då vi mitt i vintern (och vabruari) kan vara i behov av extra C-vitamin. I helgen njöt jag av en fruktig fräsch frukost som Florida Grapefrukt budat över, bra att få en påminnelse om att äta grapefrukt ibland. Tycker det kan vara väldigt gott, men glömmer ofta bort den till förmån för andra frukter. Däremot såg jag i affären att de har bra pris på grapefrukten just nu. Ytterligare en bra anledning att slå till på en grapefrukt till fikat just idag.

Helgfrukost

grapefruktens dag

kosttips-recept

Mat och barn – svårt men viktigt!

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept, Barn & Familj den

Alla barn är olika – vissa älskar mat i alla dess former och andra vägrar äta något annat än sin favoriträtt, och vissa knappt ens det. Min bloggkollega Lina har skrivit några ord om hur hon tänker om mat och barn och här kommer mina tankar:

Innan jag blev mamma trodde jag att det inte skulle bli några problem att få mina barn att äta, jag såg framför mig hur jag skulle laga varierad hälsosam mat som de skulle äta med god aptit. Så har det inte riktigt blivit – inte än i alla fall.

Mat på löpande band
”Den vill jag ha” – på lunchrestaurang i Thailand tidigare i vinter.

Mina barns matvanor går lite i perioder. Tilde är jag tacksam för varje sked mat hon äter. Hon tycker inte maten är så värst intressant. Därför gör jag gärna sådant som jag vet är lättare för henne att äta, som gröt, pasta och barnmatsburken med kyckling/couscous. Dessutom älskar hon banan, päron, äpple och yoghurt. Vi försöker såklart ge henne annan mat också för att introducera henne till fler produkter, lägger fram lite av det vi äter till henne, men oftast välter hon bara ner maten på golvet och kastar huvudet bakåt när vi närmar oss med skeden. Charles har också varit så här, jag är trygg i vetskapen om att det troligen kommer ändra sig för Tilde också. Men det är jobbigt när maten blir en kamp, för det tycker jag inte den ska bli, då är det lätt att det blir ett maktverktyg för barnen att ta till när de vill visa att de bestämmer.

Charles äter bra på förskolan (enligt dem). Dessutom äter han alltid bättre när det är andra barn i närheten som äter. Hemma är han lite mer selektiv – troligen för att vi låter honom vara det. Det är inte alltid jag orkar vara benhård, utan är glad om han äter. Charles äter ofta samma som jag och Glenn, även om han gärna väljer ut någon ingrediens han enbart vill äta just då. Som igår när vi åt kyckling, klyftpotatis och svampsås. Då ville han äta svampbitarna och sedan åt han potatisen när den hade kallnat. Däremot ville han inte ha kyckling. Och så åt han en massa gurkskivor som han älskar.

I dagarna har det diskuterats mycket om barn, fetma och dåliga matvanor. Allt startar i hemmet. Varannan förälder till barn med övervikt ser inte barnets viktproblem. Fetma och övervikt är ett problem som kan drabba barn, ett annat är ätstörningar som bulimi och anorexia och/eller ett jobbigt förhållande till mat som kan sträcka sig livet ut.

Laga pannkakor med barn
Charles hjälper mig med pannkakssmeten i Thailand.

Vi föräldrar har ett enormt ansvar. Samtidigt måste vi göra de val som känns rätt för oss och inte bli besvikna på oss själva när det inte går som vi vill. Vi är inte perfekta. Vi orkar inte alltid ta alla fighter. Men vi gör så gott vi kan.

Hemma hos oss försöker vi hålla oss till detta för det är vad vi tror på för att skapa bra matvanor hos våra barn:
Variation. Vi äter varierad mat så gott det går (men ser till att det finns något som vi vet barnen äter på bordet). Dessutom bråkar vi inte med barnen när de inte äter. Rätt som det är vill de smaka.
Inga förbud. Ingenting är förbjudet även om vi försöker begränsa godis och saft till lördagar då barn är ännu mer känsliga än vad vuxna är (det är bara Charles som äter sötsaker än så länge). Bjuds det någon annan dag kommunicerar vi att det är ett undantag av någon anledning.
Jag äter det barnen äter. Jag är emot att mammor (för det är ofta mammor) äter annorlunda än resten av familjen för att de går på diet eller liknande. Visst kan du fördela proportionerna på tallriken annorlunda om du vill, men sitt inte och peta i en sallad när resten av familjen äter något annat. Barn tar efter oss vuxna och förstår mer än vad vi tror ibland.
Väck barnens matlust. Låt barnen följa med och välja grönsaker, baka, laga mat och så vidare. Allt beroende på barnens ålder och färdighet. Men jag tror starkt på att om barnen är med runt matlagningen så blir det roligare att äta. Hur kul är det inte att äta en köttbulle som man själv har rullat?

Pannkakor med frukt
Goda pannkakor! Ikväll blir det pannkakor här hemma, tyvärr ej med papaya.

Vad har du för tankar om barn och mat? Visst är det ett svårt ämne, även om det teoretiskt låter väldigt enkelt är det inte alltid det i verkligheten.

kosttips-recept

Test: 3 proteinrika mellanmål

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept, Test den

Det har dykt upp flera nya mellanmålsalternativ i matvaruaffären senaste tiden. Att det är trendigt med mellanmål – gärna proteinrika sådana – är tydligt. Vi vill att det ska vara smidigt, billigt, gott och nyttigt. Dessutom får det gärna gå att äta i farten eller framför datorn.

Många i träningsvärlden äter ofta kesella med någon topping som Fun light, tinade bär eller/och hackade nötter. Detsamma går att mixa med keso. Nu kommer liknande val som alternativ till de mer klassiska enportionsförpackningarna med yoghurt. Här är mitt omdöme om två nyheter på hyllan – samt min favoritprodukt.

Vitalinea PRO

Vitalinea PRO består av yoghurtkvarg (smakar som vanlig kesella), 13 g protein per portion, och längst ner i förpackningen finns en frukt- eller bärkompott (blåbär, jordgubb eller passionsfrukt). Bra tanke att dela upp innehållet och att ha alla komponenter i en och samma förpackning om man är på språng. Men jag tycker smaken blir alldeles för söt för mig, även om tanken med uppdelningen är att man själv ska kunna avgöra hur sött det ska bli blir detta ingen favorit hos mig.

Valio PROFeel

Valio PROFeel cottage cheese + kvarg innehåller en blandning av keso och kvarg vilket skapar en något grynig konsistens och 16,5 g protein per portion. Det är lite socker och bär/frukt tillsatt men smaken blir inte allt för söt utan jag gillar produkten. Detta kan bli ett alternativ för mig när jag inte är hemma men vill ha ett mättande mellanmål, för det var lätt att göra magen nöjd och mätt.

Turkisk yoghurt

Turkisk yoghurt är min stora favorit. Jag är van att äta naturell yoghurt av olika märken, men just denna återkommer jag gärna till. Ofta tar jag halva portionen yoghurt och halva kesella och blandar. Sedan toppar jag gärna med något sött som bär eller frukt. På bilden har jag mullbär och pumpkärnor för att göra det knaprigt. Lite krångligare än de två andra alternativen då det krävs fler ingredienser, men det går snabbt att fixa i ordning och blir ett supergott mättande mellanmål.

Smaken är såklart som baken, våra smaklökar tycker om olika saker, men detta var mina åsikter. Alla produkter finns i butik nu, ut och testa och skapa ditt eget omdöme.

kosttips-recept

Juicehistoria – konserv till råsaftcentrifug

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept den

Linda Koski Wikström och Anna Lissjanis
Jag hade trevligt sällskap av Linda och Anna under frukosten.

Efter min morgonklass idag blev jag alldeles varm i hjärtat när en av mina deltagare med ett ansikte som lyste av träningsglädje utbrast att hon ”älskar mina pass”. Den energi som hon utstrålade – det önskar jag att alla som tränar ska få uppleva ofta.

När träningen var slut promenerade jag till restaurang Kalori (där jag inte varit på flera år) där Rynkeby ordnat pressfrukost för att presentera sin nyhet Rynkeby 50, en nektar som består av fruktjuice, vatten och en nypa steviolglykosider, sötningsmedlet som utvinns ur steviaväxten och blivit otroligt populärt senaste året sedan EU godkände användningen av det. Jag har däremot lite svårt för stevia. Tycker det lätt blir en bismak som jag även kände av när jag drack den tropiska smaken. Äppelsmaken passade mig bättre, då blev inte stevian lika tydlig. Produkterna finns i butik denna vecka för den som är intresserad att prova.

Juice
Nya nektaren Rynkeby 50.

Hälsosam frukost
Morgonens frukost efter min cykelklass. För mig blev det även en skål yoghurt med müsli innan träningen.

Under frukosten pratade Gunilla Ekström som är civilingenjör, doktor på bär (det hör man inte många som är) och ordförande för europeiska juiceföreningens expertgrupp prata om juicens historia på den svenska marknaden. Idag är det supertrendigt att pressa sin egen juice hemma med både frukt och grönsaker i, vilket känns som ett hälsosamt bra alternativ om man jämför när juicen kom till Sverige i början av 1960-talet då den var fryst eller i konserver (som visade sig släppa ut tenn i produkten). När vi fick se bilden nedan drogs min blick direkt till Frukternas Nektar med fjärilen, det var en stor favoritdryck när jag var liten.

Juice genom tiderna
Juice och fruktdryck genom tiderna – från frysvara och konservburk till dagens färskpressade. 

Min bästa vardagsmotion just nu är:

Loading ... Loading ...
kosttips-recept

Svampomelett – snabb dagens lunch

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept den

Omelett med svamp

När jag bläddrade genom tidningen Wellness blev jag väldigt sugen på omelett, så det fick bli dagens snabba lunch hemma. Som vanligt utgick jag från ett recept men ändrade lite på vägen.

Jag stekte skogschampinjoner i olja, svartpeppar och flingsalt. Blandade sedan i spenat som fick bli mjuk och öste över blandningen på ett fat. I en skål vispade jag två ägg, en skvätt mjölk och chilikrydda. Hällde i det i en medelvarm panna så det fick stelna lite. Sedan toppade jag med svampen och spenaten samt riven ost.

Det blev inte världens vackraste omelett, och fyllningen gjorde den något blöt efter ett tag – så ät med en gång. Men det var helt klart värt det för det var en av de godaste omeletterna jag har gjort. Tror hemligheten var chilikryddan.

Svampomelett

kosttips-recept

Äta kex till frukost?

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept den

belvitafrukostkex

Att äta kex till frukost hör nog inte till vanligheten här i Sverige (även om jag vet att det finns de som till och med startar dagen med en snickers och RedBull), men kanske ser vi det snart. Annars är smörgås och kaffe, gröt eller yoghurt väldigt vanligt. Enligt en undersökning av svenskarnas kostvanor visar att 82 procent av svenskarna tycker det är avgörande med en välbalanserad frukost för att få en bra start. Men endast 23 procent äter en sådan. Så även om vi vet att det är bra blir det inte alltid att vi äter som vi bör.

Något som har blivit allt vanligare senaste åren är att äta frukost utanför hemmet. Mina föräldrar skulle aldrig äta frukost ute, för dem är det självklart att äta exakt samma sak på ungefär samma tid varje morgon. Men i olika generationer förändras frukostvanorna. Numera äter runt 33 procent av de tillfrågade i undersökningen utanför hemmet – eller hoppar regelbundet över frukosten.

För att nå dessa, de som inte äter hemma, lanseras ett nytt frukostalternativ i Sverige i form av kex från BelVita (börjar säljas v 7). Kexen finns redan runt om i världen och är väldigt populära. Något spännande med kexen är att de har fått EU-godkänt att använda sig av hälsopåståendet att kexen frigör kolhydrater långsamt under fyra timmar. Detta ska ge mättnadskänsla länge och håller blodsockret på en jämn nivå.

Jag testade kexen under en frukostföreläsning förra veckan. De var goda och passade bra till en skål yoghurt med bär och en kopp kaffe. Kan vara ett bra alternativ om du inte hinner äta frukost eller äter frukost när du är på språng. Hemma håller jag mig till mina smörgåsar.

Undersökning av svenskarnas frukostvanor. Genomförd av TNS för Mondelez International med 1000 svenskar i åldrarna 20-­‐64 år som representativt urval av befolkningen.
kosttips-recept

Dagens lunch

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept den

meze

Det var ett härligt gäng mammor och bebisar som mötte mig. Jag varvade mellan att hjälpa till med teknik och pusha samt att bära runt på någon bebis som inte ville ligga på mattan. En kul timme! Jag hann även med lite egenträning innan i form av ett kortare styrkepass i gymmet. Hade gärna sprungit en stund också, men det fanns inte tid till det idag. Får spara det till helgen och vara glad över den träning som hanns med. Lite är bättre än inget.

På väg hem köpte jag med mig meze från Babel Deli och nu blir det jobblunch framför datorn. Håll utkik i bloggen senare idag, har en grym tävling på gång!