arkiv

Inlägg från februari 2017

kosttips-recept

Äter du en semla idag?

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept den

Fettisdagen är här, det har väl inte undgått någon. Vill du äta en semla idag, gör det med gott samvete och utan skuldkänslor. Och vill du inte äta någon, säg nej tack jag är inte sugen. Oavsett vad du väljer gör ett val som känns bra för dig.

Inne på Fabrique säljer de semlor idag, jag valde dock endast att köpa en limpa rågsur. Jag älskar bakverk, men eftersom mandelmassa inte är min favorit är semlor ingenting jag suktar efter ...

Inne på Fabrique säljer de semlor idag, jag valde dock endast att köpa en limpa rågsur. Jag älskar bakverk, men eftersom mandelmassa inte är min favorit är semlor ingenting jag suktar efter … förutom min mammas hemlagade, för då kan jag hoppa över mandelmassan.

Semla, semmelwrap, semmelkorv, guldsemla, friterade semlor, semmelkladdkaka, raw semla eller chiapudding med smak av semla. Utbudet av semlor har överöst oss senaste åren, trenden i år verkar vara den klassiska varianten, princessemla eller nutellasemla. Ja, aldrig har det väl funnits så många olika varianter på detta bakverk. Och idag överöses sociala medier av bilder på olika semmel-typer samtidigt som jag på väg hem från gymmet i morse såg många på väg till jobbet med stora lådor från något bageri.

Årets trendiga semlor.

Årets trendiga semlor.

Jag tänker inte bjuda med mig på något recept till den bästa eller den nyttigaste semlan. Däremot vill jag här i bloggen bjuda med mig av några kloka ord att ta med på vägen, både idag och imorgon. Du som vill äta en semla. Jag vill att du ska njuta. Att du ska sitta ner i lugn och ro. Ensam. Med kollegor. Med familj. Med vänner. Det som passar dig. Men jag vill att du ska ta in smaken. Känna grädden, det fluffiga brödet med tydlig smak av kardemumma och lägga märke till konsistensen av den nötiga mandelmassan. Var närvarande när du äter. Och vill du ha en semla. Se till att äta en. Välj inte något annat alternativ som inte gör dig tillfredsställd, visst kan du äta en raw semla om det är det du vill ha, men vill du ha den vanliga varianten, välj den. Och efter din semla, få inte dåligt samvete, varken idag eller imorgon.

Visst, vi behöver inte följa alla årets utmärkelsedagar. Man måste inte äta kanelbullar på kanelbullens dag och man måste inte äta semla på fettisdagen. Men om man vill göra det tycker jag att man ska göra det. Inte för att tillfredsställa andra eller passa in i något socialt sammanhang, utan för att man själv vill ha en semla. Och är man inte sugen innan så blir man ju det av alla bilder på semlor, mig påverkar det i alla fall. Samtidigt, vill du inte ha någon semla, då är det bara att säga tack, men nej tack, det är bra, jag är inte sugen. Bara för att det står att det är en viss dag i kalendern är det inte andra som styr våra val, det gör vi själva. Men oavsett vilken väg du väljer, var ärlig mot dig själv och snäll mot din själ och kropp.

Hinderbana i Nyhetsmorgon

av Terese Alvén i kategorin Terese Alvén, Barn & Familj den

… och fyra ytterligare tips på rörelseglädje hemma. Idag gästade jag, min son Charles och härliga Sienna Nyhetsmorgon. Där gav vi tips på aktiva lekar hemma och som både får upp pulsen och ger ett eller två skratt.

Ett taggat gäng i studion med huvudpersonerna Sienna Cook och Charles Alvén längst fram.

Ett taggat gäng i studion med huvudpersonerna Sienna Cook och Charles Alvén längst fram.

Träning behöver inte vara allvarligt. Rörelseglädje för barn handlar om att våga använda sin kropp, ha samspel med andra, jobba med motorik, koordination, styrka, smidighet, spänst och så vidare. Våga leka sig fram, det finns inga regler eller rätt och fel. Bara börja röra på sig är det bästa.

Sportlovsträning i rutan.

Sportlovsträning i rutan.

Tack Siennas bonusmamma Johanna för att du hängde i kulisserna och tog med dig Sienna till studion.

Jag förklarar vikten av att röra på sig.

Jag förklarar vikten av att röra på sig.

Här är mina fem tips till aktiva lekar att göra hemma på sportlovet – eller när som helt enkelt. Ju oftare desto bättre.

1. Hinderbana. Bygg en hinderbana av det ni har hemma, det kan vara barnens leksaker, stolar, bord, pallar, pet-flaskor, bollar, soffkuddar. Använd fantasin. Låt gärna barnen vara med och hitta på. Vi ”hoppar över lava”, kryper ”genom en grotta” och så vidare när vi kör här hemma. Låt barnen tävla mot sig själv (om de vill tävla). Låt dem köra banan ett varv och sedan i varv två försöker barnet slå sin egen tid. På så sätt kan barn i olika åldrar, samt vuxna vara med och tävla.

2. Tävla mot varandra. Enkla pulshöjande och lekfulla tävlingar är att stå mitt emot varandra och försöka slå på den andras vad utan att själv bli träffad, eller stå i armhävningsposition och slå på den andras hand.

3. Dansa. Enklaste sättet är att sätta på en bra låt och dansa loss. Våga ta i och ta ut svängarna så blir det bra vardagsmotion. Kör även dansstopp där man sätter sig på rumpan eller balanserar på ett ben när musiken tystnar. Använd fantasin.

4. Träna tillsammans. Det här har jag skrivit två böcker om och det är något jag älskar. Träna ihop helt enkelt!

5. Aktiva spel. Byt ut yatzy mot Twister eller Bamses gympaspel. Roligt och aktivt.

Barnen får vara tysta under nyhetssändningen, men strax därefter blev det fullt ös i studion.

Barnen får vara tysta under nyhetssändningen, men strax därefter blev det fullt ös i studion.

Det viktigaste är inte vad du gör, utan att du gör. Även om barnen krånglar när skärmen stängs av, efter en minut av roliga aktiva lekar har de glömt skärmen och utforskar med hjälp av sin kropp istället.

Aktiva lekar i Nyhetsmorgon.

barn-familj

En oväntad pulshöjning …

av Terese Alvén i kategorin Barn & Familj den

En dag på Naturhistoriska resulterade i en oväntad, och ovälkommen, pulshöjning. Imorgon däremot, då blir det träning och lek i Nyhetsmorgon.

Idag har jag och barnen hängt på Naturhistoriska Riksmuseet några timmar. Gått och tittat på dinosaurieskelett, lärt oss om olika djur, tittat på en film om Afrikas djur på Cosmonova och pysslat i skaparverkstaden. En perfekt ”kvar i stan på sportlovet”-aktivitet. Allt gick supersmidigt tills min fyraåring tyckte hon skulle leka kull men jag och Charles inte kunde hänga med då vi stod i kö … två sekunder senare var hon borta och jag fick panik.

Charles stod snällt och köade vidare medan jag sprang runt med hög puls och flackade med blicken efter min lilla tjej. Naturhistoriska är stort och det är lätt att gå vilse även om jag tror att de flesta gäster är andra snälla barnfamiljer som skulle hjälpa henne om hon blev ledsen. Flickan i informationsdisken hjälpte mig att prata in ett meddelande i högtalaren och strax därefter kom Tilde springandes mot mig med en annan från personalen tätt efter.

Slutet gott. Men oj vilken panik. Och nu var hon ändå bara borta några få minuter. Men jag var på väg att bryta ihop. Har inte varit med om detta tidigare då jag har svårt att släppa min blick från barnen, men nu gick allt så fort. Tacksam över att allt slutade bra.

Charles älskar skärmen. Men han älskar också att röra på sig. Foto: Jane Haglund för min bok Träna tillsammans med familjen.

Charles älskar skärmen. Men han älskar också att röra på sig. Foto: Jane Haglund för min bok Träna tillsammans med familjen.

På tal om sportlov – imorgon bitti får ni titta på Nyhetsmorgon på TV4. Då är jag i studion tillsammans med Charles och en annan tjej, Sienna, och ska visa härliga aktiva lekar att göra hemma på sportlovet. För jag gissar att det är fler än jag och Glenn som har barn som älskar att sitta vid en skärm. Kanske har ni läst artikelserien i SvD som tar upp just skärmstriden? Det är en del av barnens liv, och jag är ingen motståndare till tekniken. Men – vi behöver få balans och använda våra kroppar mer. Därför vill jag inspirera till mer rörelseglädje med enkla knep hemma i vardagsrummet.

halsa

Solskenslöpning och sportlov

av Terese Alvén i kategorin Löpning den

Stockholm har sportlov. Nu ser vi till att aktivera alla barn – både de som får lyxen av en skidsemester, och de som är kvar i stan.

Underbar morgon, här på Strandvägen.

Underbar morgon, här på Strandvägen.

På morgonens soliga löprunda genom Stockholm passerade jag flera bilar som packades fulla med väskor och skidutrustning. Som jag älskade den här dagen när jag var liten och vi varje vinter bilade upp till Lindvallen för en veckas skidsemester. I år är vi hemma på sportlovet, Charles ska gå på innebandyläger och jag kommer se till att barnen får en härlig aktiv vecka även om vi inte befinner oss i skidbacken eller spåret detta år. Kommer bjuda på en hel del tips till andra i samma situation så att alla får tid att röra på sig och må bra. Alla har tyvärr inte möjlighet att åka skidor.

Löprundan satte guldkant på min morgon och sedan följdes det upp med lång frukost tillsammans med familjen som myst hemma i soffan med tecknat på teven. Extra härligt med apelsinklyftor och ananasbitar. Vi försöker ofta göra helgfrukosten lite lyxigare, idag blev guldkanten frukten, barnens varma choklad och nyköpt bröd som jag shoppade innan jag sprang de sista stegen hemåt.

Ut och njut denna lördag! Samla solpoäng och härlig uterörelse oavsett om du tränar själv eller med familj och vänner.

Mysfrukost!

Mysfrukost!

Grattis Amelia!

av Terese Alvén i kategorin Inspiration den

Att bryta av vardagen med ett härligt mingel är perfekt för att glömma kylan ute och istället skratta, prata och kramas.

Maria är inte bara chefredaktör, hon är grym golfare dessutom!

Maria är inte bara chefredaktör, hon är grym golfare dessutom!

Det är inte bara rörelseglädje och familjeliv i min vardag, även om en snabb titt i bloggen kan ge det skenet. Idag tänkte jag inte skriva om morgonens fredagsfys med spinning och tennis. Istället vill jag lyfta gårdagens mingel. För att må bra gäller det att få in många olika moment i livet, och jag älskar att ibland få bryta vardagen med något extra trevligt. Som igår, när jag var på mingel och smygläsning av nya Amelia. Vilket jobb gänget på redaktionen har gjort med chefredaktör Maria i spetsen. Det nya omgjorda numret osade av power!

Är glad över att vara en del av Amelia, här på bloggen och även att skriva och synas i en del nummer. Redan i nästa tidning kommer ett härligt reportage om att träna utomhus. Perfekt nu när vi går mot ljusare tider.

Amelia Adamo var såklart på plats.

Amelia Adamo var såklart på plats.

Snyggt med starka kvinnor.

Snyggt med starka kvinnor.

Jag och Sofia - PT-Fia - i minglet.

Jag och Sofia – PT-Fia – i minglet.

barn-familj

Mer idrott i skolan!

av Terese Alvén i kategorin Barn & Familj den

Fantastiska Frida Boisen som inte bara är ansvarig här på sajten, hon är även bra på att sätta viktiga frågor i fokus och lyfta upp dem i debatten. Hennes senaste debattartikel om mer idrott i skolan ställer jag mig gärna bakom.

Vi blir så pepp av träning tillsammans!

Vi blir så pepp av träning tillsammans!

Jag ska erkänna. Jag avskydde skolgympan. Den gav mig ångest och det var många lektioner jag skippade på grund av påhittad mensvärk, förkylning eller att jag ”glömt kläderna”. När jag väl var med blev jag vald sist, eller näst sist, när det delades in lag. Jag avskydde lagsporterna med bollar som gjorde ont när de kom på kroppen, när jag slog till med dasslocket i brännboll och endast kunde springa till första konen skämdes jag. Särskilt som hela klassen stod och tittade på den som slog. Värst var friluftsdagarna, när vi var och körde friidrottsgrenar och jag kom sist på 100 meter och fick blodsmak när det skulle springas runt hela planen, för att inte tala om när vi tvingades åka skridskor. Jag med min balans!

Suck.

Men sedan hände något. Jag förälskade mig i show- och jazzdans och strax därefter blev jag kär i aerobics. Jag var inte så värdelös på idrott som jag först trott. Jag hade bara inte hittat rätt. I takt med att min rörelseglädje växte blev jag också säkrare på andra arenor. Jag som avskytt idrotten tyckte plötsligt att det var roligt (och jag skrev häromdagen hur långt det sträckte sig). Kanske inte alla grenar … men de flesta! Jag började längta efter att få dra på mig gympakläderna från påsen med dragsko för jag märkte hur bra jag mådde av att röra på mig.

Jag hoppas, och tror, att dagens gympalektioner är annorlunda än när jag var liten. Och trots att idrotten i tidiga år gav mig ångest önskar jag att barn ska få röra sig varje dag i skolan. Kanske inte att det behöver innebära ombyte med dusch. Men att de har rörelsepauser VARJE DAG. Gärna flera gånger och med olika typer av övningar där alla kan hitta något som just hen gillar. Och att barnen uppmuntras att använda sin kropp i lärandet, både under tiden som de rör på sig och med det fokus och den kraft de får efter träningen om de först har fått ge utlopp för sin energi.

Barn blir allt mer stillasittande. Skärmar tar över våra liv. Den naturliga vardagsmotionen som tidigare fanns för både barn och vuxna begränsas allt mer och ersätts av tekniska lösningar och nya erbjudanden så att vi varken behöver gå ut och bära matkassar eller gå ut för att kommunicera med andra. Då kan inte allt ansvar ligga på individen, att själv hela tiden jaga rörelse. Samhället behöver ge oss förutsättningar. Och hälsosamma vanor i unga år ger stor chans för ett hälsosamt liv.

Mer idrott i skolan – ja tack!

halsa

Intervaller på löpband

av Terese Alvén i kategorin Löpning den

Intervaller går snabbt och ger mycket träningseffekt. Sjukt jobbigt – men när man väl är inne i dem går de ganska snabb över. Och känslan efteråt håller i sig länge.

I höstas sprang jag på den magiska stranden i Portugal.

I höstas sprang jag på den magiska stranden i Portugal.

Familjen har varit småsjuka till och från hela februari. Nu börjar jag dock se ljuset (peppar, peppar). En del träning har jag fått hoppa över, annat har jag kunnat köra. Det har gått lite upp och ner. Idag däremot fick jag till mitt första intervallpass på löpband på ett bra tag. Så härligt. Och samtidigt supertufft. Varenda intervall var slitig och jag låg inte på samma nivåer som sist, men det är i alla fall ett steg i rätt riktning och det är jag glad för. Det blev en kickstart på dagen! Värmde upp 8 minuter, sedan blev det 10 intervaller på en minut vardera, en minut med halva tiden gå och halva jogga mellan varje intervall. När jag kör intervaller gillar jag att hålla igång på en lägre nivå även i vilan, vill inte hoppa av bandet och stå helt still. Efter intervallerna joggade jag några minuter samt gick de sista två.

Löpband i all ära … men jag längtar efter att springa utomhus på torra gator. Uppskattar inte de hala gatorna som Stockholm bjuder på denna morgon, därför var det skönt att ändå kunna träna inomhus. Och i april – då kan jag se fram emot träning på varmare breddgrader när jag åker till Kreta tillsammans med Amelia. Då ska jag peppa resenärerna till intervaller, löpskolning, cirkelträning och inspirera med en föreläsning.

 

mode-trender

Sportigt vårmode – 3 trender

av Terese Alvén i kategorin Mode & Trender, Shopping den

Det är inte bara i träningslokalen vi kan klä oss skönt och följsamt. Jag älskar trenden med sportigt vardagsmode. Inspireras av sporttrenden och klä dig snyggt i vår. (Plus i kanten för att sportiga kläder gör det lättare med vardagsmotionen!)

Så snygg tröja jag provade i helgen!

Så snygg tröja jag provade i helgen!

Grått är flott! Snyggt med college-tröjor och gråa toner ihop med klackar, något glansigt material eller varför inte ett rött läppstift? Här är ett par favoriter från H&M:

Bilder från H&M från deras nuvarande kollektion.

Bilder från H&M från deras nuvarande kollektion.

Filippa K är kända för sina stilrena sportiga plagg. Hur snygg är inte denna mörkblå träningsjacka, funkar fint som alternativ till kavaj (om du inte har en alltför strikt arbetsklädsel …)

Stilrent och sportigt från Filippa K.

Stilrent och sportigt från Filippa K.

Rosa är hett! Jag älskar att trenden med rosa är het, för halva min garderob är rosa … min absoluta favoritfärg. Snyggt som detalj eller för att gå all in i en outfit. Hur fint blir det inte är ta den godisfärgade tröjan nedan från Gina Tricot och styla med den blanka silvriga kjolen. Tror jag får anstränga mig för att hålla hårt i plånboken i vår …

Sportigt men samtidigt uppklätt från Gina Tricot.

Sportigt men samtidigt uppklätt från Gina Tricot.

traning

Mer av samma eller nytänk?

av Terese Alvén i kategorin Tennis den

Att bara upprepa sig gång på gång ger oftast inte önskad effekt om budskapet inte går fram. Då får man tänka om och göra på något annat sätt.

Morgonens rörelseglädje blev en timme tennis. Idag övades det på backhand-slices och att våga slå till bollen även i pressade lägen på banan. Både jag och min medspelerska fick en uppenbarelse när vår coach gav oss tips i slicen. Helt plötsligt var det som att polletten trillade ner efter att vi båda har haft svårt för slaget. Det fick mig att tänka på hur viktigt det är att variera hur man förklarar något då vi alla lär oss på olika sätt. Det går inte bara att säga samma sak gång på gång om det inte går fram. Det gäller att hitta ett nytt sätt att kommunicera. Idag förstod vi plötsligt precis hur vi skulle göra. Riktigt skönt!

Jag tar med mig dagens lärdom in i mitt instruerande. Men det samma gäller såklart även i vardagssituationer med familjen och i annat jobb. Tror många av oss behöver bli bättre på att försöka förstå mottagaren av vår information. Förstå att ens egen verklighet inte är verkligheten.

Så, det var morgonens funderingar. Senare idag kommer ett mer lättsamt inlägg, förhoppningsvis fullt av inspiration. Jag tycker i alla fall att det är ett roligt ämne – får se om ni håller med, som sagt, svårt att veta hur just DU tolkar mina budskap.

Glädjeskutt på tennisbanan!

Glädjeskutt på tennisbanan!

Gruppträning har format mig

av Terese Alvén i kategorin Instruktör/gymjobb den

Gruppträning var det som fick mig att börja älska sport. Innan jag hittade aerobics och dansklasser avskydde jag att träna. Men gruppträningen och mitt instruerande har hjälpt mig utvecklas genom livet. Kan jag kan du!

Älskar att få peppa till träning!

Älskar att få peppa till träning!

Redan som 16-åring när jag började arbeta som instruktör, då i aerobics och step up, älskade jag känslan av att få leda, peppa och inspirera ett gäng deltagare att förbättra sin hälsa och uppleva rörelseglädje.

Mitt instruerande hjälpte mig att bli modigare, att våga stå framför klassen i skolan och hålla föredrag, och faktiskt tycka att det var roligt. Instruerandet hjälpte mig även att våga bjuda på mig själv, som ung vågade jag inte riktigt ta för mig och hade svårt att visa känslor utåt. Men instruerandet har utvecklat mig som person. Instruerandet och min kärlek till gruppträning ledde också till att jag började uppskatta andra sporter och från att ha varit den som blev vald sist på gympan gick jag till slut ut gymnasiet med MVG i ämnet.

En tom cykelsal en kvart innan min morgonklass startade.

En tom cykelsal en kvart innan min morgonklass startade.

Efter nästan 20 år som instruktör lägger jag inte märke till samma utvecklingskurva som jag hade de första åren, av naturliga skäl, men jag älskar fortfarande att få möta en grupp och leda dem genom en härlig timme.

Idag startade jag min tisdag, som varje tisdag, på SATS Zenit där jag instruerade min cykelklass. Så härligt att fortfarande få känna den glädje som jag gjorde när jag var 16 år och jag är otroligt tacksam över att jag hittade träningen tidigt och att det blev en naturlig del av mitt liv, både i vardagen och som jobb.

En dröm sedan starten av min karriär var att instruera på Sveriges största konvent dit alla instruktörer och träningsentusiaster gick. På filmen nedan ser ni ett av de tillfällen (har fått äran många gånger – så glad för det!) när jag instruerade på The Nike Blast.

Vad vill jag säga med det här – jo, tro på din dröm och våga ta dig dit. Och funderar du på att jobba med träning – gör det!