arkiv

Inlägg från december 2017

traning

Träningssummering v 49 och träningsplanering v 50 – bland tomtar och lussebullar

av Terese Alvén i kategorin Träning den

Efter en bra träningsvecka med varierad träning och en något trött kropp är det dags för en utmanande vecka där två julbord, luciafirande och annat härligt juligt minskar träningstiden. Då är det bra att en av mina starka sidor är förmågan att hitta rörelsemöjligheter i vardagen. Är peppad inför nya veckan!

Svettig stretch efter tuffa intervaller ihop med min kollega Kristina i torsdags.

Svettig stretch efter tuffa intervaller ihop med min kollega Kristina i torsdags.

Träningssummering v 49

Mån – lunchcykel 45 min (ny klass jag instruerar!) (check!)
Tis – cykel 45 min, styrketräning i gymmet (check!)
Ons – tennis (check!)
Tors – intervaller (check – 10 st 60-sekunders intervaller)
Fre – cykel 45 min, tennis (check! – blev även 8 km löpning när jag var ute på ett jobbuppdrag)
Lör – långpass (nix – blev vilodag och shoppning på stan)
Sön – vilodag (nix – körde gårdagens planerade långpass idag istället, landade på 18 km)

Känsla: Den samlade känslan är att det var en bra träningsvecka. Kroppen var dock ganska trött när det var dags att pressa sig på torsdagens intervaller. Men jag kämpade på och det blev bra i slutändan även om det var slitigare än vanligt. Min lugna lördag där jag fick strosa i butiker nere på stan, mysa med kompis, äta saffransbulle och bara relaxa fyllde på mina energidepåer och peppen för söndagens långpass var stor. Och långpasset – det gick sjukt bra som ni kunde läsa om igår. Springa med en kompis och njuta av vackra Stockholm en krispigt solig decemberdag, det är magiskt!

Träningsplanering v 50

Mån – lunchcykel 45 min
Tis – cykel 45 min, styrketräning i gymmet, tennismatch på kvällen
Ons – morgonjogg
Tors – intervaller
Fre – cykel 45 min, tennis
Lör – testa gymnastikträning med barnen
Sön – långpass

halsa

Vinterlöpning i magiskt vackert Stockholm

av Terese Alvén i kategorin Löpning den

Jag och Anna är synkade i våra springsteg.

Jag och Anna är synkade i våra springsteg.

Det finns de som enbart springer under sommarhalvåret och väljer därefter att träna inomhus under vintern. De skulle bara veta vad de går miste om … för det kan vara minst lika magiskt att springa en kall, krispig decemberdag som en varm solig sommardag. Det gäller bara att klä sig efter säsong och ge sig ut. För frisk luft, det mår vi bra av året om.

Idag hade jag bokat träningsdejt med min vän Anna. Det var några veckor sedan vi senast sprang tillsammans men idag möttes vi tidigt mitt på Valhallavägen för att ge oss ut på en lugn runda och nöta kilometer tillsammans. Vi fick se Stockholm vakna till liv samtidigt som vi pratade om allt mellan himmel och jord. För varje steg fylldes jag av energi och glädje. Så tacksam över att få njuta av en så underbar start på söndagen. Löpningen gör mig till en snällare människa, till en mer tålmodig mamma och till en lyckligare fru samtidigt som jag får en mer kreativ hjärna och mer energi till allt annat jag vill göra i livet.

Vacker vintermorgon runt Kungliga Djurgården.

Vacker vintermorgon runt Kungliga Djurgården.

shopping

7 julklappstips för ett liv fyllt av rörelseglädje!

av Terese Alvén i kategorin Shopping den

Vi ä mitt inne i december och medan vissa handlade julklappar redan under Black Friday eller tidigare är vi även många som fortfarande har saker kvar på vår lista att inhandla. I vår familj är det mest barnen som får paket, men jag ska inte sticka under stolen med att jag älskar att öppna paket. Dessutom älskar jag att ge, så visst ska alla som jag firar jul med få något härligt att öppna. Vill man ge något till någon men man vet inte vad kommer här julklappstips till någon man vill ska få uppleva rörelseglädje!

7 julklappstips för den som vill öka rörelseglädjen!

7 julklappstips för den som vill öka rörelseglädjen!

  1. Strumpor!
    Strumpor låter inte så roligt, men alla som tränar mycket vet hur viktigt det är. Och ett par färgglada karameller i träningsskorna piggar upp. Finns både i låga varianter och som långa kompressionsstumpor. En favorit i min garderob är strumpor från GoCoCo, som dessa rosa kompressionsstumpor.
  2. Hörlurar!
    Bra musik, eller en intressant podd, är fint sällskap under träningspasset. Bäst är såklart lurar som tål svett och väta samtidigt som de sitter på plats trots kroppens rörelser. BackBeat FIT 500 har precis landat på hyllan och kommer från Plantronics. Så snygga!
  3. Bananer!
    För den som har allt … kanske till och med ett par svettiga fötter. Boot Bananas läggs i skorna och fungerar som en deo för skon så att de håller sig fräscha tills det är dags att använda dem igen.
  4. Sportig ryggsäck!
    Jag vill vara snäll mot min rygg när jag bär runt på en massa prylar och träningskläder varje dag. Denna väska från Lululemon är både snygg och praktisk. Den står till och med på min önskelista i jul. Snälla tomten …!
  5. Sportiga underkläder!
    Han har gjort det igen … Zlatan har precis släppt en ny kollektion produkter, denna gång A-Z underkläder för män, kvinnor och juniorer. Stilrena, sportiga och snygga.
  6. Startplats!
    Att ha ett lopp att se fram emot är en bra morot för att hålla i träningen. Jag har förmånen att få jobba med ett gäng fantastiskt roliga lopp för olika åldrar och har du en knatte hemma – varför inte ge bort en startplats till exempelvis STHLM Trail Run, Minimaran, Lilla Tjejmilen eller Kalvruset?
  7. Träningsredskap!
    Tillgänglig träning är det bästa, för då minskas tröskeln. Abilica har ett gäng härliga redskap för hemmaträning, kanske gummiband, en boll eller en tung kettlebell eller ett yogahjul kan vara något att lägga under granen?

 

Julträning – hemmapass med rörelseglädje för hela familjen – 5 övningar

av Terese Alvén i kategorin Terese tipsar, Dagens övning den

Julen handlar inte bara om knäck, saffransbullar och julklappar. Även om det såklart är härliga ingredienser. Men allt mys blir härligare om vi också håller igång. Här kan du inspireras av mitt och barnens hemmapass med julinspiration. Julträning hemma i vardagsrummet!

Tipp tapp – djupa knäböj

Julträning - träna tillsammans i juletider. Tipp tapp!

Julträning – träna tillsammans i juletider. Tipp tapp!

Sjung tipp tapp samtidigt som ni böjer och sträcker på benen. Bli så lång som möjligt och sträck armarna mot taket.

Balanserande lucian till julstjärnan – stå i trädet och kom ut i en stjärna

Balansera som en julstjärna.

Balansera som en julstjärna.

Stå på ett ben och sträck ut det andra rakt åt sidan samtidigt som du balanserar med armarna ut åt sidorna. Spänn till i bålen och hitta balansen.

Smygande tomten – smyg runt med böjda ben

Böj på benen och gå omkring i hemmet. Se hur många steg du kan ta innan du behöver sträcka ut benen.

Krypa under julbord

Kryp under julbordet.

Kryp under julbordet.

Den ena ställer sig i plankan och den andra kryper under. Byt av varandra.

Snöängeln – avslappning på golvet

Lägg er på rygg och rör sträckta armar och benen längs med golvet.

Och som avslutning – se om ni kan komma på ytterligare någon julinspirerad övning att göra tillsammans. Våga använd er fantasi!

Kolla in hela träningspasset som video på Facebook!

Första lunchklassen på många år!

av Terese Alvén i kategorin Instruktör/gymjobb den

Selfie i personalens omklädningsrum.

Selfie i personalens omklädningsrum.

Idag tog jag ett stort steg. Eller nja … så stort kanske det inte är egentligen. Men det är i alla fall att bryta en vana och starta en ny rutin. Innan jag blev mamma valde jag att lägga rätt många timmar på att instruera klasser varje vecka och höll gruppträningspass morgnar, lunch och kvällar olika dagar i veckan. De senaste åren däremot har jag skalat av och endast instruerat tidigt på morgonen. Det är vad som har fungerat bäst i vår familj.

Men i och med att vi nu ska flytta från stan och lägenhet till förort och villa blir det för krångligt och stressigt att ta mig in till stan så tidigt. Dessutom sitter jag dagtid i Alvik och jobbar med SATS Bromma mitt över gatan. Valet att börja instruera där istället var därför enkelt. Även om jag kommer sakna mina morgnar som jag har instruerat i många år. Dock överger jag inte stan helt … det är bara tisdagsklassen på SATS Zenit jag har sagt upp från årsskiftet. Min fredagsmorgon på SATS Hötorget följt av tennis behåller jag. Så får jag utvärdera igen om ett halvår och se om jag vill fortsätta ha det så, men just nu är jag väldigt nöjd med min lösning.

I december instruerar jag nu:
mån 11:45 cykel 45 SATS Bromma
tis 06:45 cykel 45 SATS Zenit
fre 06:30 cykel 45 SATS Hötorget (även om vi just nu kör klassen på Zenit då cykelsalen får ny ventilation)

Efter årsskiftet instruerar jag:
mån 11:45 cykel 45 SATS Bromma
fre 06:30 cykel 45 SATS Hötorget

traning

Träningssummering v 48 och träningsplanering v 49 – i snabb takt mot julen

av Terese Alvén i kategorin Träning den

Jag tror inte att jag har följt någon vecka i min träningsplanering till punkt och pricka sedan jag började. Ofta blir det någon förändring då det är svårt att förutse allt. Men en planering ger ändå struktur och jag ser inte planeringen som ett facit utan som en riktning och något att utgå ifrån. På den nivå jag tränar och med de ambitioner jag har fungerar detta fint. Men förra veckan, då följde jag i princip hela planen, ända ändringen var måndagens morgonjogg som blev en lunchjogg istället. Men det är ju typ samma sak …

Långpass genom Stockholm avslutade min träningsvecka.

Långpass genom Stockholm avslutade min träningsvecka.

Träningssummering v 48

Mån – morgonjogg (blev lunchjogg på 7 km)
Tis – cykel 45 min, crosstraining med kollegor på lunchen (check och check)
Ons – tennis (check)
Tors – intervaller (lunchintervaller på löpband)
Fre – cykel 45 min, tennis (check)
Lör – vilodag (check)
Sön – långpass (check, 14 km in på springkontot)

Känsla: Jag är supernöjd över veckan. Det blev en bra mix av träning, det fanns tid för återhämtning och jag hade väldigt roligt när jag tränade samt planerade mina pass. En toppenvecka träningsmässigt helt enkelt! Klart värt att uppmärksamma och påminna sig om för det är inte alltid allt flyter på friktionsfritt. Då är det extra bra att inte bara lägga märke till när allt inte flyter – utan se till att fokusera på det positiva.

Träningsplanering v 49

Mån – lunchcykel 45 min (ny klass jag instruerar!)
Tis – cykel 45 min, styrketräning i gymmet
Ons – tennis
Tors – intervaller
Fre – cykel 45 min, tennis
Lör – långpass
Sön – vilodag

traning

Amerikansk frukost hemma – pannkakor, äggröra och bacon

av Terese Alvén i kategorin Träning den

Amerikanska pannkakor - så gott!

Amerikanska pannkakor – så gott!

Idag är ingen vanlig dag. Det är min make Glenns födelsedag och det maxar vi! Efter att barnen och jag sjungit, bjudit på varm choklad med vispgrädde samt delat ut presenter och teckningar fick övriga familjen mysa i sovrummet medan jag förberedde en överraskningsfrukost. Det blev en amerikansk frukost med amerikanska pannkakor, äggröra, bacon samt såklart apelsinjuice, kaffe och varmt bröd.

Efter frukosten blev det en hel del spontandans runt i lägenheten. Vi lyssnade på jullåtar och dansade oss helt svettiga samtidigt som vi skrattade så vi nästan kiknade. Jag är så tacksam över min underbara familj, som jag älskar dem.

Vilken start på dagen. Och dagen kommer att fortsätta med överraskningar … ni kan följa dem på min Instagram Stories.

Födelsedagsbarnet i ny morgonrock från familjen.

Födelsedagsbarnet i ny morgonrock från familjen.

Tilde klädde ut sig till julgran dagen till ära.

Tilde klädde ut sig till julgran dagen till ära.

Lyxig lördagsfrukost med amerikanska pannkakor, äggröra, bacon och smörgåsar.

Lyxig lördagsfrukost med amerikanska pannkakor, äggröra, bacon och smörgåsar.

Äggröra - mums!

Äggröra – mums!

Varm choklad serverades på sängen tillsammans med paket och födelsedagssång.

Varm choklad serverades på sängen tillsammans med paket och födelsedagssång.

Movember – min träning under årets kanske gråaste månad, i alla fall vädermässigt

av Terese Alvén i kategorin Inspiration den

Utdrag ur november månads träning.

Utdrag ur november månads träning.

Nja … det gråa vädret kanske inte återspeglar sig på mina bilder, för jag har haft turen att få möta solen en hel del. Dessutom har jag gett mig utomhus så fort det har varit en solig, eller i alla fall regnfri, dag.

November kallas ibland för movember. Inte bara för mustascher och fokus på grabbarna, utan även för att det är en månad där många vill lägga in en extra växel i sin träning. Det börjar bli mörkare, det kan vara rätt grått och julens mys har inte riktigt dragit igång. Och mitt november har varit rätt fartfyllt med en hel del löpning, både på krispiga höstdagar och på varmare breddgrader. Jag har hunnit med en träningshelg tillsammans med 100 Tjejmilen-tjejer och en veckas träningsresa med Amelia och Tara. Däremellan har den vanliga vardagsträningen flutit på bra.

För även om det är fantastiskt att få åka på träningshelger och träningsresor är det i vardagen det är viktigast att allt flyter på. Jag har lika många fina minnen från månaden från hemmaplan: när jag dansar loss med barnen i vardagsrummet, när vi springer ikapp till lekparken, när jag lämnar kontoret för en joggingtur i friska luften, när jag får instruera en härlig cykelklass och när jag får till ett långt lugnt löppass på helgen med mina egna tankar cirkulerande i huvudet.

Jag älskade mitt november och nu ser jag fram emot en riktig spännande månad där en hel del träning kommer bestå i lyft av flyttlådor, dans kring granen och såklart en hel del löpning.