arkiv

Inlägg från februari 2018

intervjuer

Träna inför skidsemestern – 3 tips från Frida Hansdotter

av Terese Alvén i kategorin Intervjuer & Inspiratörer den

Intervju med Frida Hansdotter.

Intervju med Frida Hansdotter.

Tjoho! Ett nytt OS-guld till Sverige i slalom vaknade jag upp till denna morgon. Och för en vecka sedan var det Frida Hansdotter som stod på överst på pallen. Idag bjuder jag på en TBT till en intervju och träning jag gjorde ihop med Frida inför förra vinter-OS.

Det är sportlovstider och många åker iväg för att spendera dagarna med längdskidåkning, slalom eller pulkaåkning. I år blir det ingen vinterresa för mig, vi lägger just nu allt fokus på huset och vi har inte prioriterat en vintersemester. När jag var liten däremot, då var vi en vecka i Lindvallen varje år. En helt fantastisk vecka var det, och jag hoppas att vi snart kommer in i en liknande rutin med familjen. Men det dröjer nog ett år till.

När jag växte upp var vi i Lindvallen och åkte skidor varje vinter. Nu blir det mest solsemestrar på vintern …

När jag växte upp var vi i Lindvallen och åkte skidor varje vinter. Nu blir det mest solsemestrar på vintern …

Någon som däremot åker mycket skidor, då det även är hennes coola elitidrottsjobb, är Frida Hansdotter. Inför förra OS i Sotji, träffade jag henne för att se hur hon tränade upp sin styrka i gymmet samt satt ner för en lång intervju och pratstund med Frida. Då gav hon mig, och er läsare, sina tre bästa tips inför skidsäsongen. Enkla, men bra tips – och även om det kanske är i senaste laget att träna inför nästa vecka när sportlovet är här i Stockholmstrakten – så finns det ännu tid kvar för er som åker runt påsk eller som mig nästa år.

Fridas tre bästa tips till de som vill vara starka under skidsemestern i vinter är: 

1. Se till att ha en bra grund, träna bra under sommarn och hösten så du är redo för vintersäsongen.
2. Träna upp styrkan i ben och bål.
3. Träna upp din uthållighet.

Mer att läsa:
Min intervju med Frida Hansdotter inför OS i Sotji
Frida Hansdotter laddad för OS
Benträning med Frida Hansdotter – del 1
Benträning med Frida Hansdotter – del 2
Benträning med Frida Hansdotter – del 3

traning

Morgonträning, kvällsträning eller mittemellan – vad är bäst för mig (och dig)?

av Terese Alvén i kategorin Träning den

Vad har du för träningsrutin? Föredrar du morgonträning, kvällsträning eller mittemellan? Jag har gått från en rutinerad morgontränare de senaste åren till att numera mest träna dagtid. Dessutom börjar jag få in en hel del pass på kvällen. Vad har hänt? Och när sker den bästa träningen?

Idag blev det intervaller på löpbandet på lunchrasten.

Idag blev det intervaller på löpbandet på lunchrasten.

Jag har ändrat mina vanor en hel del senaste året. Och med vanor menar jag i detta fall hur mitt träningsschema ser ut. Från att ha varit en dedikerad morgontränare som 9 av 10 gånger tränade tidigt på dagen har det nu svängt och jag är mer en ”dagstränare”. Jag älskade att träna på morgonen, men när livet i övrigt har ändrats med nya jobbuppdrag, nytt hus och barn som växer har jag anpassat min träning. Nu älskar jag att träna på lunchen eller sen förmiddag på helgen. Det är intressant hur vanor kan ändras, just nu har jag svårt att se mig själv ställa klockan innan sex för att gå och träna. Jag gör det fortfarande varje fredag när jag instruerar morgonpass, men i övrigt föredrar jag senare träning.

Framgång i att få till regelbunden träning handlar om att hitta vanor som passar ens eget liv. Tidigare passade morgonträning mig bäst. Nu gör det inte det längre. Då anpassar jag och hittar nya rutiner för mig. Ibland sker dessa förändringar naturligt, ibland kan det vara bra att stanna upp och reflektera. Behöver du göra någon förändring i dina träningsvanor för att tröskeln ska sänkas och träningen sker naturligt? Våga utvärdera för dig själv och svara ärligt på dina frågor. Alla har vi träningstid, det gäller bara att hitta den. Och prioritera den.

Bästa träningen

Jag tror ni vet mitt svar. Bästa träningen är den som blir av. Upplever du att du har mer energi någon tid på dygnet lägger du med fördel träningspasset där, men funkar inte det, hitta det som passar in i ditt livspussel. Träning ska vara något som ger energi och är glädjefyllt. Det ska inte vara en stress och dåligt samvete. Hitta träningstiden som du mår bra av att träna på!

Mer att läsa:
3 tips till morgonträning
Äta innan och efter morgonträning
Morgonträning och mat

traning

Träningssummering v 7 och träningsplanering v 8 – hurra, jag är tillbaka!

av Terese Alvén i kategorin Träning den

Transportlöpning, det är en ny favorit nu när jag har flyttat till villa.

Transportlöpning, det är en ny favorit nu när jag har flyttat till villa.

Äntligen. Denna vecka har jag känt mig stark och som mig själv igen. Förkylningen är puts väck och kraften, energin och viljan att göra det jag älskar är tillbaka. Vilken underbar känsla! Samtidigt lär jag mig mycket när jag är sjuk, för jag blir så tacksam över att få vara frisk i övrigt. 

Träningssummering v 7

Mån – cykel 45 (check)
Tis – lunchlöpning (intervaller på löpband)
Ons – transportspringa till, och eventuellt hem, från jobbet (check, sprang både till och från jobbet)
Tors – tennisträning på kvällen (check)
Fre – cykel 45, tennis (check)
Lör – vilodag (spontan tennis med bror och son)
Sön – långpass (2 h löpning i lugnt tempo)

Känsla: Det har blivit mycket träning i veckan, men varierad träning. En riktigt rolig vecka!

Kärlek till kroppen och det den orkar med.

Kärlek till kroppen och det den orkar med.

Träningsplanering v 8

Mån – cykel 45
Tis – intervaller på löpband, tennismatch på kvällen
Ons – transportspringa till jobbet
Tors – tennisträning på kvällen
Fre – cykel 45, tennis
Lör – vilodag
Sön – långpass

halsa

Långpass på 20 km – 2 h närmare Paris Marathon

av Terese Alvén i kategorin Löpning den

Härligt med sällskap när vi ändå ska hålla ett prattempo under löprundan.

Härligt med sällskap när vi ändå ska hålla ett prattempo under löprundan.

Yes! Ytterligare ett långpass in på träningskontot inför Paris Marathon. Idag blev det 2 timmars löpning och 20 km löpning. Genomsnittshastigheten blev 6,09 per kilometer enligt min klocka. Rätt långsamt, men helt okej efter dagens förutsättningar. Det var längsta passet på ett bra tag och de första kilometerna höll vi nere tempot på grund av hala vägar. Men när vi övergav Djurgården och istället valde att springa på torra gator inne i stan drog vi upp tempot ytterligare.

Och med vi menar jag jag och Anna. Älskar när jag får trevligt sällskap på långpassen, blir lätt lite enformigt efter ett tag annars. Men nu fördrev vi tiden med spännande samtal och vips så tiden och kilometerna sprungit förbi. Kvar fanns den härliga känslan i kroppen och tacksamheten över vad kroppen precis genomfört. Det blev två timmar som tog mig närmare Paris Marathon. Även om delar av mig önskade att det fanns mer tid för träning – för loppet är redan 8 april. Men jag gör mitt bästa fram tills dess och så låter jag det bli som det blir med de insatser jag har lagt in, jag har ändå 48 dagar på mig … Otroligt taggad att springa i ett vårigt Paris!

20 km löpning idag, det är 5 km längre än förra söndagens långpass.

20 km löpning idag, det är 5 km längre än förra söndagens långpass.

Tips på träningspodd – lyssna in Pepp-podden

av Terese Alvén i kategorin Terese Alvén den

Inspelning av träningspodd: Pepp-podden med Pamela Andersson och Sandra Hiort från ToppHälsa.

Inspelning av träningspodd: Pepp-podden med Pamela Andersson och Sandra Hiort från ToppHälsa.

Ska du ut och promenera eller springa en runda idag? Ett lyssningstips är träningspodden Pepp-podden av ToppHälsa. I veckans avsnitt är jag gäst i studion och vi pratar om allt från glädjefylld familjeträning till ätstörningar och osunda ideal. Och så en del tips att applicera i sitt eget liv såklart. Avsnittet kan du lyssna på här.

traning

Träningsdejt!

av Terese Alvén i kategorin Träning den

Veckan har gått i ett. Det märks att jag är tillbaka med full kraft efter förkylningen. Jag har öst på med jobb, träning och allt härligt som hör till övriga fritiden. Dessutom har vi lagt in en sista växel för att bli klara med vårt hemmagym. Och wow, vilken förändring! Ni ska inom kort få se resultatet, men innan dess ska några sista detaljer fixas.

Trots att vi numera har ett hemmagym sker inte all rörelseglädje här. Vi är fortfarande utomhus mycket samt såklart att det blir besök på andra arenor. Denna lördag startade exempelvis i tennishallen tre minuter hemifrån. Jag och Charles hade träningsdejt ihop med min grymma brorsa och det blev en härlig timme tennis. Just nu är jag i en fas då jag bara vill spela tennis hela tiden, ÄLSKAR DET.

Träningsdejt på tennisbanan med min son och min bror.

Träningsdejt på tennisbanan med min son och min bror.

På tal om träningsdejt. Det är guld värt att få en timme eller två tillsammans med andra. Och redan imorgon väntar nästa dejt. Då ska jag ut och springa tillsammans med denna böna.

Energiboost mot vinterdeppen

av Terese Alvén i kategorin Inspiration, Terese tipsar den

Energiboost mot vinterdeppen i Aftonbladet Söndag.

Energiboost mot vinterdeppen i Aftonbladet Söndag.

Energiboost mot vinterdeppen! Vem behöver inte det? Efter några veckors förkylning samt vabbande om vartannat är jag extra glad över att på nytt få träna aktivt, vara utomhus i dagsljuset samt känna hur kroppen fylls med ny energi.

Jag älskar att träna utomhus året om.

Jag älskar att träna utomhus året om.

I Aftonbladet Söndag gav jag mina bästa tips mot vinterdeppen för att visa hur långt vi kommer med några smarta val.

  • Var utomhus, gärna under dygnets ljusa timmar
  • Drick vätska och fyll på med energi regelbundet under dagen
  • När trefika-suget kommer, ha ett mättande mellanmål nära till hands och undvik de snabba sockerkickarna
  • Var snäll mot dig själv, det är okej att ligga i soffan och ta en chokladbit ibland
  • Känn peppen att varje dag nu blir ljusare – snart är våren här!
Träna gärna utomhus i dagsljus,

Träna gärna utomhus i dagsljus.

Klä dig efter väder och träna utomhus.

Klä dig efter väder och träna utomhus.

barn-familj

Aktiv vinterlek i pulkabacken

av Terese Alvén i kategorin Barn & Familj den

Pulkaåkning utanför idrottshallen - perfekt när storebror spelar innebandy.

Pulkaåkning utanför idrottshallen – perfekt när storebror spelar innebandy.

Förra söndagen sprang jag utomhus när sonen spelade innebandy. Denna helg är jag ensam mamma hemma då maken är i Kanada och dömer innebandy. Därför fick båda barnen följa med till idrottshallen. Medan sonen spelade inomhus roade jag och Tilde oss med pulkaåkning. Snön börjar försvinna, men vi hittade en skön backe med konstgräs under. Perfekt att åka pulka nedför och sedan springa uppför.

Läskigt och roligt samtidigt - men backen var inte så brant eller lång, så trots att vi glömde hjälmen hemma åkte vi.

Läskigt och roligt samtidigt – men backen var inte så brant eller lång, så trots att vi glömde hjälmen hemma åkte vi.

Det har varit en rätt så intensiv helg där vi har hunnit med mycket. Förutom en del fix i huset har vi sett på OS, hejat fram artister i Melodifestivalen, ritat teckningar, dansat, övat gymnastik i vardagsrummet, åkt och shoppat samt läst böcker. Roligt att umgås med mina barn. Men jag behöver också en stund för mig själv ibland, och jag är glad över att svärföräldrarna kom in igår så att jag fick möjlighet till nittio minuter med bara mina egna tankar och rytmiska löpsteg. Jag sammanfattar helgen med en skön mix och jag älskar fasen i livet jag befinner mig i just nu. Samtidigt ser jag fram emot att maken kommer hem igen på tisdag.

Extra roligt när mamma springer med pulkan uppför backen.

Extra roligt när mamma springer med pulkan uppför backen.

traning

Träningssummering v 6 och träningsplanering v 7 – nu så …

av Terese Alvén i kategorin Träning den

Lite upp och ner och upp igen får jag väl sammanfatta veckan. Förkylningen som var på väg bort fick ett litet bakslag (eller om det bara var en helt övertrött kropp) mitt i veckan. Men efter ett dygn ordnade det upp sig. Håller tummarna att alla baciller har åkt iväg på långsemester nu.

Första långpasset efter förkylningen. Nittio minuters löpning - segt i kroppen, men underbart att vara igång igen!

Första långpasset efter förkylningen. Nittio minuters löpning – segt i kroppen, men underbart att vara igång igen!

Träningssummering v 6

Mån – cykel 45 (check, blev även en tennismatch på kvällen)
Tis – tennismatch (löpning utomhus på lunchen, tennismatch inställd då motståndaren var sjuk)
Ons – lunchträning, löpning eller styrketräning (vilodag)
Tors – tennismatch på kvällen (kroppen ville bara vila … så jag fick lämna WO)
Fre – tennis (check)
Lör – långpass om jag får barnvakt samt om kroppen känns pigg för detta alternativt tennismatch om jag går vidare i min turnering … (check på långpass!)
Sön – vilodag

Känsla: Nu längtar jag enormt efter att ha tillbaka all min kraft och känna mig så pigg och alert som jag vanligtvis är. Men jag tar det en dag i taget och lyssnar så gott jag kan på kroppen. Mer kan jag inte göra. Lördagens långpass var magiskt. Tack vare att svärföräldrarna kom och var barnvakt (maken bortrest en vecka), fick jag nittio minuters löpning. Det gick inte särskilt fort, men det som var viktigast för mig var att komma ut under längre tid, och att springa i nittio minuter var en bra start. Nu känner jag att jag är på gång inför Paris Marathon igen.

Träningsplanering v 7

Mån – cykel 45
Tis – lunchlöpning
Ons – transportspringa till, och eventuellt hem, från jobbet
Tors – tennisträning på kvällen
Fre – cykel 45, tennis
Lör – vilodag
Sön – långpass

Lycklig efter långpass - nu är jag igång inför Paris Marathon igen.

Lycklig efter långpass – nu är jag igång inför Paris Marathon igen.

shopping

Sponsrat inlägg: Hjälp fler hjärtan att slå på alla hjärtans dag

av Terese Alvén i kategorin Samarbeten den

Annons. Detta är ett sponsrat inlägg i samarbete med Hjärt-Lungfonden.

Träna ditt hjärta samt bidra med pengar till forskning som får fler hjärtan att slå längre.

Träna ditt hjärta samt bidra med pengar till forskning som får fler hjärtan att slå längre.

Alla hjärtans dag närmar sig och redan börjar det säljas röda rosor, sociala flöden svämmar över av hjärtan och affärer skyltar med choklad och gåvor att ge till någon man bryr sig om. Trevligt såklart. Men det finns annat som är viktigare att lyfta fram och lägga pengarna på denna dag.

Själv brukar jag alltid uppmärksamma mitt egna hjärta i samband med alla hjärtans dag. Att ge sig själv kärlek med ett utmanande konditionspass eller varför inte boka en träningsdejt. Regelbunden träning minskar risken för bland annat hjärt-kärlsjukdomar. Utan ett fungerande hjärta kan vi i värsta fall dö. Och forskningen är tydligt, fler dör tyvärr i hjärt-kärlsjukdom än i någon annan sjukdom. Det är en allvarlig sjukdom där mer pengar behövs för att forskningen ska gå framåt och fler har chansen att fler blir friska när de drabbas.

Allahjärtan.se

I samband med alla hjärtans dag har Hjärt-Lungfonden en kampanj jag gärna stödjer och vill att andra engagerar sig i. Inne på www.allahjärtan.se kan du skicka en personlig hälsning till någon du tycker om. Varje skickad hälsning kostar 100 kronor vilket går till Hjärt-Lungfondens viktiga forskning som får fler hjärtan att slå. Din hälsning kommer fram som ett sms den 14 februari och syns dessutom på 690 reklamskyltar runt om i Sverige

Jag har gått in och skickat en hälsning till min make som just nu befinner sig i Kanada på jobbresa. Han är min livspartner och jag vill att hans hjärta ska slå starkt länge så att vi får ett långt liv ihop och chans att njuta av våra barns uppväxt samt allt spännande som vi vill fylla våra liv med. Vi tränar båda regelbundet och tillhör inte den största riskgruppen. Men man vet aldrig när olyckan drabbar en. Då är det tryggt att veta att utvecklingen och forskningen hela tiden går framåt. Tillsammans kan vi göra skillnad.

Så mitt tips inför alla hjärtans dag: skicka en hälsning till någon du bryr dig om samt ge dig själv tid för ett träningspass. Låt hjärtat slå och njut av att du mår bra idag!

Jag har skickat en hälsning till min make samtidigt som jag har skänkt 100 kronor till Hjärt- Lungfonden.

Jag har skickat en hälsning till min make samtidigt som jag har skänkt 100 kronor till Hjärt- Lungfonden.

Annons. Detta är ett sponsrat inlägg i samarbete med Hjärt-Lungfonden.

#hjärt-lungfonden #välgörenhet #forskning #allahjärtansdag #allahjärtan