arkiv

Inlägg från juni 2018

test

Eggs Inc och Mr Cake – test av äggrestaurang och tårtcafé

av Terese Alvén i kategorin Test den

Efter en halv dags jobb drog jag igår in till stan för att luncha med en kompis på nyöppnade Eggs Inc vid Odenplan samt besöka Löparakuten och knäcka loss lite i ena foten. Har varit rätt stel i några leder i flera veckor och sjukgymnasten Susanne märkte stor skillnad på mina två fötter. Men nu har det förhoppningsvis lossnat. Annars har jag fått instruktioner om hur jag ska mjuka upp foten. Efter besöket kom familjen in till stan, och jag bjöd dem på mysfika på Mr Cake som jag länge varit nyfiken på.

Eggs Inc på Odengatan.

Eggs Inc på Odengatan.

Eggs Inc

Nyttig och god snabbmat med ägg som bas. Jag hade svårt att välja från menyn för jag ville typ äta allt, allt från pizza med äggbas, scrambled eggs, äggrullar och det jag till slut valde omelegg(!) med lax och avokado. Så gott!

Underbart ställe!

Mr Cake

Milkshake!

Milkshake!

Jag hade höga förväntningar på dessa bakverk. Älskar cheesecake och valde en med hallon och vit choklad. Tyvärr var den lite för söt för min smak, hade velat ha den lite mer syrlig, men visst var det gott. Glenns Mr Prince-kaka var enorm men han gav den tummen upp. Barnen älskade solbullen och kardemummabullen. Kaffet var gott och milkshaken med vanilj – wow, så vackert presenterad och supersmarrig. Hit går jag gärna igen, men då väljer jag nog kaffe och bulle. Alltid ett säkert kort. Såg också ut som att de hade goda lunchmackor och falafelsallad.

Jag och barnen.

Jag och barnen.

Mysfika på Mr Cake.

Mysfika på Mr Cake.

Som avslutning på det lilla äventyret … då hjulade vi till Humlegården och lekte en stund innan färd hemåt där det väntades spelkväll med familjen. Brädspel åkte fram och vi kastade tärningar och flippade kort. Mysig start på en regnig midsommarhelg.

Hjulningar på väg mot Humlegården.

Hjulningar på väg mot Humlegården.

traning

Kom igång med träningen på semestern – 5 tips till sommaren

av Terese Alvén i kategorin Träning den

Semestern närmar sig. Ett perfekt tillfälle att komma igång med träningen eller lägga in en extra växel i sin träning. Du har mer tid. Du kan spendera mer tid utomhus och du har troligtvis en massa träningskompisar runt omkring dig i form av vänner och familj. Semestern är perfekt tid att träna!

Kom igång med semesterträning.

Kom igång med semesterträning.

Tips för att få till träningen i sommar

  • Prata om träning och sport med dina vänner och familj, få med dem på tåget.
  • Planera när i veckan ni ska köra, kanske morgnar, kanske sen eftermiddag för att få upp aptiten innan grillkvällen?
  • Välj gärna aktiviteter utomhus.
  • Tänk lek. Förutom löprundor, styrketräning och liknande, glöm inte bort brännboll och andra roliga sporter.
  • Kondition brukar vara lättare att få till på sommaren, men glöm inte styrkan. Besök ett utegym eller använd din egen kroppsvikt (eller kanske kompisens?) för att få till träningen.

Intervju om sommarträning

– Det är klart att man ska njuta av grillkvällar och fikastunder på badstranden. Men ingenting blir bra om det går till överdrift. Se till att ha skoj med vänner och familj – men det behöver inte alltid betyda mat och fika. Bjud gärna in till brännbollsmatch, spela beachvolleyboll, spring tillsammans med en kompis – eller varför inte bygg en hinderbana i trädgården eller på någon allmän plats, säger Terese Alvén.

Läs hela intervjun med mig inne på Årets Eldsjäl på Expressen.

NYTT PODDAVSNITT: #4 Matglädje, energi och näring för barn med Jill Holmström

av Terese Alvén i kategorin Inspiration, Intervjuer & Inspiratörer den

NYTT PODDAVSNITT: Mat är ett omdiskuterat ämne som vuxna aldrig verkar bli trötta att prata om. När vi blir föräldrar växs även frågan hur vi får i barnen rätt mat. Ibland är det bara pasta som gäller, andra dagar mackor eller bara fil. Hur viktig är maten för barn och hur påverkar den träning och skolresultat. Orkar barn spela en hel dags fotbollscup om de bara fyller på med glass och korv i pauserna? I veckans poddavsnitt får vi dyka ner i en värld med matglädje, energi och näring för barn tillsammans med dietisten Jill Holmström.

#4 Matglädje, energi och näring för barn - med Jill Holmström.

#4 Matglädje, energi och näring för barn – med Jill Holmström.

Barn ska inte bara äta för att orka med allt roligt de vill göra och utvecklas, de har även en kropp som ska växa och näring och energi är viktigt. Men hur får vi i barn rätt mat och hur petiga behöver vi vara. Det gräver vi ner oss i tillsammans med legitimerade dietisten, personliga tränaren och författaren Jill Holmström.  Jill har skrivit boken Matologi (läs min tidigare intervju med Jill angående boken här) och hon tipsar i podden om ett rabatterbjudande till alla lyssnare inne på Bokus. #rörelseglädjepodden

Tidigare poddavsnitt:

Avsnitt 1: En hälsosam familj – med Manne Forssberg

Avsnitt 2: Smartare skola med aktiva barn – med Magister Rickard Nordström

Avsnitt 3: Barnyoga och vikten av vila – med Filippa Odevall

traning

Träningssummering v 24 och träningsplanering v 25 – på väg mot sommaren

av Terese Alvén i kategorin Träning den

Det märks att semestern närmar sig, för det är högtryck på jobbet och i mejlkorgen. Allt ska bli klart innan semestern är välkommen. Vet inte hur bra det är att stressa inför semestern, ledigheten blir inte så värdefull om den innebär att man får köra extra hårt veckorna innan. Men det är skönt att bocka av saker innan semestern kommer, då blir det lättare att slappna av. Det höga trycket har gjort mig extra trött senaste veckan, samtidigt har jag försökt hålla i träningen på en nivå som ger mig kraft, inte tar kraft. 

Härligt med en helg ihop med barnen. Vilodag från svettig träning, men en hel del vardagsmotion blev det.

Härligt med en helg ihop med barnen. Vilodag från svettig träning, men en hel del vardagsmotion blev det.

Träningssummering v 24

Mån – cykel 45 (check)
Tis – transportlöpning till jobbet (check)
Ons – intervallpass (nej, osug när det var dags för träning på lunchen, istället blev det några få lugna kilometer när sonen spelade fotboll – bättre än inget)
Tors – STHLM 10 (check, 10 km löpning plus cykel till och från Rålambshovsparken)
Fre – cykel 45, tennis (check, check)
Lör – vila (check)
Sön – löpning plus styrka (check – 12,5 km plus en stunds styrka för överkropp)

Känsla: På fredagens tennis var jag extremt trött, men efter en vilodag på lördagen hade jag massor av kraft och träningslust på söndagen när det blev 12,5 km löpning i Ursvik. Så härligt att springa i skogen. Det är precis vad alla sinnen efterfrågar när tempot är högt i övrigt. Naturen mår vi bra av.

Träningsplanering v 25

Mån – cykel 45
Tis – transportlöpning till jobbet
Ons – trädgårdsträning på kvällen
Tors – morgonjogg
Fre – Midsommarträning ute i skärgården
Lör – vila
Sön – styrka med kroppsvikt och pulshöjande övningar.

Löpning i Ursvik.

Löpning i Ursvik.

kosttips-recept

Cold brew – kallbryggt kaffe – senaste trenden som är perfekt i sommarvärmen

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept, Test den

Cold brew är en av de hetaste trenderna i sommar. Det handlar inte om det klassiska iskaffet där kaffet värmts upp för att sedan kylas. Nej, cold brew är en metod med kaffepulver och vatten som får stå i kylen. Efter 12-24 timmar är det redo att drickas. Effekten blir mindre bitter än iskaffe och betydligt smakrikare. Funkar fint att göra i en tillbringare, eller om man vill, använda en Cold Brew-maskin. Jag har testat en från Kitchen Aid.

Cold brew med Kitchen Aid.

Cold brew med Kitchen Aid.

Test av Kitchen Aid Cold Brew

Det var väldigt smidigt att brygga cold brew med maskinen. Bara att blanda i pulver och vatten och sedan ställa in i kylskåpet. Ett dygn senare var det bara att börja hälla upp gott kallt kaffe. I upp till två veckor håller sig brygden i kylen, men troligen har du hunnit dricka upp det betydligt tidigare.

Nu hade jag ingen is hemma, tror det blir extra gott med ett par isbitar i. Ser också fram emot att testa att brygga kallt te i maskinen, det ska fungera lika bra och framhäva tesortens smaker.

Kallt och gott i sommar med cold brew..

Kallt och gott i sommar med cold brew.

NYTT PODDAVSNITT: Barnyoga och vikten av vila med Filippa Odevall

av Terese Alvén i kategorin Inspiration, Intervjuer & Inspiratörer den

NYTT PODDAVSNITT. I avsnitt 3 av Rörelseglädjepodden dyker vi in i yogans värld, självklart med barnen som huvudpersoner. Filippa Odevall har skrivit en av årets mest sålda barnböcker, Sagoyoga. Dessutom coachar hon barn och ungdomar genom hela Sverige i konceptet Skolyoga. Varför är yoga bra för barn? Hur får vi in yoga i livet utan att det blir ”flummigt”? Och varför är andetaget så viktigt? Svaren får vi i avsnitt tre av Rörelseglädje med Terese Alvén. #rörelseglädjepodden

Avsnitt 3: Barnyoga och vikten av vila med Filippa Odevall.

Avsnitt 3: Barnyoga och vikten av vila med Filippa Odevall.

Rörelseglädje handlar inte bara om att skutta runt, springa, dansa loss eller klättra i träd. Rörelseglädje handlar också om att spreta med tårna för att få kontakt med golvet, att ställa sig i trädets position eller bara ligga på golvet, blunda och känna hur magen åker upp och ner i takt med andetaget. Detta utforskar vi i veckans poddavsnitt. Och boken Sagoyoga, den älskar jag och barnen, kolla in hur det såg ut när vi började läsa boken tidigare i våras.

Lyssna i avsnitt tre – finns där poddar finns, som Itunes eller Acast.

Jag och barnen läser och tränar med boken Sagoyoga.

Jag och barnen läser och tränar med boken Sagoyoga.

Tidigare poddavsnitt:

Avsnitt 1: En hälsosam familj – med Manne Forssberg

Avsnitt 2: Smartare skola med aktiva barn – med Magister Rickard Nordström

traning

Träningssummering v 23 och träningsplanering v 24 – på väg mot sommarens spontanitet

av Terese Alvén i kategorin Träning den

Vilken härlig vecka. Efter några intensiva jobbveckor blev det något lugnare efter förra helgens mara, även om jag knappast har varit sysslolös på dagarna (eller kvällarna). Det har gått i ett. Men jag har också hunnit fylla år, fått en extra röd dag med familjen på Sveriges Nationaldag samt verkligen kopplat av denna helg. 

En snabb runda på 5 km, något jag var mer sugen på en långpass just denna dag.

En snabb runda på 5 km, något jag var mer sugen på en långpass just denna dag.

Träningssummering v 23

Mån – cykel 45 (check)
Tis – födelsedagsträning? (check – blev en lunchrunda på 7 km)
Ons – intervallpass (check – intervaller 3*400, 6*200)
Tors – transportlöpning till jobbet (nix, blev istället tennis på kvällen)
Fre – cykel 45, tennis (check, check)
Lör – springa långpass (nix, blev en snabb femma plus styrketräning)
Sön – tennismatch (check)

Känsla: Bra under veckan, men rätt seg på helgen. Allt jobb senaste tiden har kommit ikapp. Därför valde jag också att anpassa träningen till det som kändes lustfyllt.

Träningsplanering v 24

Mån – cykel 45
Tis – transportlöpning till jobbet
Ons – intervallpass
Tors – STHLM 10
Fre – cykel 45, tennis
Lör – vila
Sön – löpning plus styrka

Pustar ut efter träning i hemmagymmet, skön träning som gav mig träningsvärk dagen efter.

Pustar ut efter träning i hemmagymmet, skön träning som gav mig träningsvärk dagen efter.

halsa

Min egen köksträdgård – dags att skörda

av Terese Alvén i kategorin Hälsa den

Förutom att älska huset som vi bor i och flyttade till mitt i kalla vintern har jag nu hittat ett nytt område som jag också är väldigt glad över. Nämligen vår trädgård. Det finns ytor för lek där barnen såklart älskar poolen, men även studsmattan, sandlådan och piratstugan är populära. Och såklart den plana gräsmattan som inbjuder till fotbollsmatcher och skottkärregång. Men, jag älskar också allt som växer – som i vår egen köksträdgård.

Tilde smakar rädisorna.

Tilde smakar rädisorna.

Vi har jordgubbar som snart är röda, morötter är på gång och rädisorna de frodas för fullt. Och när vi hade gäster över på poolhäng och fika, då plockade jag en skål till drinken. Väldigt starka är de dock, Tilde ville smaka och hann äta tre tuggor innan hela hennes ansikte skrynklade ihop och hon spottade ut allt. Nåväl. Hon smakade i alla fall. Själv älskar jag krispigheten i rädisor samt det starka.

Rädisor från vår köksträdgård.

Rädisor från vår köksträdgård.

Träd med ätbara frukter

I köksträdgården finns även äppelträd och plommonträd. Och för några veckor sedan planterade vi ett päronträd vi fick av en kusin. Det finns även svarta och röda vinbär, krusbär och rabarber. Och dessutom har vi planterat hallonbuskar och smultron.

Nu hoppas jag bara att mina fingrar ska bli lite mer gröna så att allt ätbart i trädgården mår bra. Just nu ser det i alla fall ut att trivas och jag ser fram emot att fortsätta skörda under sommaren.

Gott till drinken.

Gott till drinken.

NYTT PODDAVSNITT: Smartare skola med aktiva barn – med Magister Nordström

av Terese Alvén i kategorin Inspiration, Intervjuer & Inspiratörer den

Rörelseglädje med Terese Alvén

Rörelseglädje med Terese Alvén.

Hoppas att du gillade mitt första poddavsnitt, nu är det dags för avsnitt två. Denna gång får jag ett intressant samtal med Rickard Nordström, @magisternordstrom, om skolans roll i att aktivera barn. Samt hur skolan kan hjälpa föräldrar att peppa sina barn till rörelse.

Magister Nordström på Instagram.

Magister Nordström på Instagram.

#2 Smartare skola med aktiva barn – med Magister Nordström

Rickard Nordström blev utsedd till årets lärare i nytänkande 2017 men är för allmänheten mer känd som Magister Nordström på Instagram där han inspirerar tusentals med sina peppande videor från skolmiljö. Där får barn vara barn och röra sig aktivt på olika sätt samtidigt som de leker och lär. Hur kan skolan bli bättre på att inspirera till rörelseglädje, hur får vi igång de 2 elever i varje klass som lever fysiskt inaktiva liv och hur kan skolan hjälpa föräldrar att få fart på sina barn? In och lyssna på avsnitt två av podden Rörelseglädje. #rörelseglädjepodden – finns där poddar finns!

Bunkefloprojektet

Nyfiken på Bunkefloprojektet som Rickard pratar om i avsnittet? Läs mer om det här eller här där det pratas om hur idrott ger bättre skolresultat.

barn-familj

Stockholm Mini Marathon – en fest med rörelseglädje för de minsta

av Terese Alvén i kategorin Barn & Familj den

I mål!

I mål!

Stockholm Mini Marathon, Minimaran, blev en fantastisk dag. Jag var där och jobbade och hade hand om sociala medier och kommunikation. Men jag hann också uppleva en hel del rörelseglädje tillsammans med barnen. För energin smittade av sig. Så skoj att se alla barns leenden!

Det finns massor av energi kvar efter loppet.

Det finns massor av energi kvar efter loppet.

Jag sprang tillsammans med Tilde Minimaran och vi sprang och gick om vartannat. Det var riktigt varmt och vi pausade ett bra tag vid vätskestationen där Tilde njutningsfullt sippade på sitt glas med vatten. När hon sedan fått ny kraft då fortsatte hon att spurta 20 meter. Gå lite. Spurta igen. Det var först när hon kom in på Stadion och såg målet som hon fick rejält med fart i benen, då blev hennes springsträckor längre och jag riktigt såg på hennes ansikte hur glad hon var. Och när medaljen kom runt halsen – stoltheten i hennes ögon.

Två glada barn.

Två glada barn.

Någon timme senare var det Charles tur. Han ville springa själv och hade satt som mål att han ville komma topp sex. Jag hade försökt att neutralisera hans mål något då det är tuff konkurrens och har förklarat att vissa barn går och tränar löpning så som han tränar fotboll och tennis. Men wow vilken kämpe han är och jag är imponerad över hans målmedvetenhet. Tyvärr hade några killar snubblat vid startlinjen och även Charles hade fallit. Men efter det kom han igång och gled in på 45:e plats i sin åldersgrupp. Så grymt jobbat! Även om han var något besviken direkt efter målgång var han strålande glad en stund efteråt.

Mäktigt att springa inne på Stockholms Stadion.

Mäktigt att springa inne på Stockholms Stadion.

En dryg kilometer sprang barnen.

En dryg kilometer sprang barnen.

Tilde på upploppet, i publiken skymtar Glenn och Charles.

Tilde på upploppet, i publiken skymtar Glenn och Charles.

Tilde - så nöjd över att ha fått medalj.

Tilde – så nöjd över att ha fått medalj.

Charles testar höjdhopp och längtar efter friidrottslägret han ska delta i om några veckor.

Charles testar höjdhopp och längtar efter friidrottslägret han ska delta i om några veckor.

Charles i blått spurtar på upploppet.

Charles i blått spurtar på upploppet.