Det blir en dag med mycket kaffe idag, Tilde blev förkyld igår och varken hon eller vi föräldrar har därför sovit särskilt mycket. Vet inte riktigt när jag ska hinna ta igen det … Men försöker hålla mig pigg med koffein och genom att promenera till skolan.
Hänger ju på söder i Safes utbildningslokaler och älskar fiket runt hörnan där man skänker pengar till måltider i fattiga länder samtidigt som jag köper kaffe. Mina kaffeköp har bidragit till nio måltider enligt kvittot.
De flesta vuxna tror jag tycker mat på restaurang är den godaste. Men många barn tycker den godaste maten är den som de själva har varit med och lagat. Att vara med och knäcka ägg, vispa, hacka, blanda tror jag många barn gillar. Att laga mat är en bra aktivitet att göra tillsammans, och att laga mat blir inte lika stressigt som om barnen står vid sidan om och klagar på att de är hungriga. Som förälder gäller det att acceptera lite spill och stök i köket, även om det gör mig lite stressad ibland … städa går att göra efteråt.
Charles fick hem ett ”Sveriges yngsta mästerkock”-förkläde från ICA och det invigdes under gårdagens pannkaksbak. När Glenn kom hem från jobbet var pannkakorna färdigstekta – och oj så stolt Charles var. Glenn hann knappt tvätta händerna innan Charles drog honom till matbordet för att han skulle få äta pannkakorna Charles hade gjort.
Jag ska försöka bjuda in Charles oftare i köket, måste erkänna att jag är lat ibland och svänger ihop något snabbt när barnen är upptagna av annan lek. Och jag är inte ensam, enligt en undersökning från ICA vill 75% av de svenska föräldrarna oftare laga mat tillsammans med barnen. Och att laga mat tillsammans är mycket roligare – och så äter barnen bättre. Även om Tilde mest var intresserad av grädden som ni ser nedan.
Nu har jag tränat ett gäng härliga mammor som fick jobba efter sina individuella nivåer. Men även den här mamman fick träning då jag passade på att styrketräna innan passet. (På StongMama instruerar jag enbart de andra så då blir det ingen träning för mig.) Efter träningen köpte jag med mig en hälsotallrik från Café Sirap. Rotfruktsdressningen som kommer med (se burken till vänster) är magiskt god. Måste fråga om receptet … Så vidare hälsosam blev däremot inte lunchen då jag åt den jobbandes framför datorn. En hälsosam lunch äts vid ett bord i lugn och ro, men det blev inte så idag. Ibland får jag göra andra prioriteringar, och idag ligger fokus på att bli klar med korrläsningen av min nya bok.
Det är viktigt för barn att äta ekologiskt. De är mindre i kroppen och maten (och bekämpningsmedlen) de får i sig är större i jämförelse med deras kroppsvikt, plus i vissa utvecklingsfönster när barn lär sig nya saker kan gifterna påverka på hormonnivå.
Frukt är gott, nyttigt och enkelt att ta med sig till mellanmål. Vi bör äta frukt. Vi mår bra av frukt. Men. Vi mår inte bra av bekämpningsmedlen som finns i de flesta frukter. Exakt vad som sker i kroppen och hur farligt det är på lång sikt vet inte forskarna, men varför chansa när det finns alternativ för det mesta.
Livsmedelsverket gjorde 2013 ett test på 647 frukter för att se om de innehåller bekämpningsrester. De tittade på de fem vanligaste frukterna i våra svenska fruktskålar och såg rester av bekämpningsmedel i 96 procent av frukten. Det mesta låg under det godkända gränsvärdet, men gränsvärdena är satta var för sig, och beaktar inte cocktaileffekter mellan olika rester samt de hormonstörande effekterna som små halter kan ge negativ påverkan på foster och barn i kritiska utvecklingsfaser.
Igår var jag på en informationsträff som Naturskyddsföreningen arrangerat där jag blev inspirerad av en ekologisk äppelodlare från Blekinge som berättade om att det finns fantastiska sätt att ta hand om maten och naturen och oss människor utan starka preparat, jag fick lyssna till hur Naturskyddsföreningen jobbar för att vi ska byta till ekologiska varor (bland mycket annat) och sist men inte minst berättade Carolina Klüft om varför hon tycker ekologisk mat är viktigt. Att hon gärna äter mat som är bra både för henne själv, för odlarna och för miljön. Carolina berättade att hon under sin elitsatsning mot att bli bäst i världen aldrig åt kosttillskott eller andra preparat, hon ville visa att det gick att bli bäst av vanlig mat – men med en massa kunskap och ett stort intresse. Sådant gillar jag att höra!
Carolina Klüft och jag på Naturskyddsföreningens pressträff.
Du behöver inte köra ekologiskt på allt, men ju mer desto bättre. Detta är fem viktiga frukter att byta till eko:
Jag har startat veckan med att cykla med ett gäng grymma deltagare på SATS Hötorget. Hade en massa energi då jag inte har tränat i helgen och kroppen uppskattade att få sträcka ut lite med lätta övningar med en träpinne plus några styrkeövningar innan jag drog igång klassen. Frågor angående frukost och morgonträning får jag titt som tätt, så här kommer några ord om det jag förespråkar och tror på. När du tränar hårt på morgonen behöver du få i dig lite mat innan. I alla fall så känner jag att jag presterar bättre då. Vad man mår bra av att äta och hur mycket är individuellt. Du vill inte att maten stör under träningen. Därför är det bra om maten är hyfsat lättsmält (yoghurt/smoothie/banan) och att du får i dig det så fort du har vaknat för att få mesta möjliga tid mellan det att du vaknar och det att du tränar.
När jag kör morgonpass startar jag med en skål kesella och yoghurt toppat med någon müsli, bär om jag har i kylen eller om jag har tinat över natten och ibland några skivor banan. Detta plus ett glas vatten äter jag när jag vaknat. Cirka en timme senare sitter jag på cykeln. När jag springer på morgonen gör jag däremot ett undantag och äter först efter passet. Då vill jag nämligen bara vakna, dra på mig kläderna och ge mig ut. Det är vad som passar mig, jag har testat mig fram, gör det som passar dig!
Efter träning och dusch blir det kaffe och två smörgåsar för mig. Gärna med tjocka skivor kalkon samt ost och eventuellt ett par skivor tomat och lite örtsalt. Mums. Sedan är jag mätt och belåten och stärkt av ny energi för att dra igång arbetsdagen framför datorn. Idag ska jag däremot snart lämna skrivbordet för att åka ut till SATS Signalfabriken i Sundbyberg och vicka på en StrongMama-klass. Ser fram emot att se centret som byggdes för ett tag sedan, har inte varit där än.
Angående bilderna ovan – där ser ni min söndagsfrukost på Hilton Copenhagen igår. På helgerna äter jag gärna andra saker än vad jag gör till vardags. Och när jag var i Danmark lyxade jag till det med en smarrig efterrättsbulle med choklad i, typ den godaste croissanten (eller vad den heter) jag ätit. Efter en sådan rejäl frukost skulle jag däremot inte kunna träna, det hade varit för tungt för magen. Men det hade såklart gått att avsluta ett träningspass med hotellfrukost. Älskar frukost som ni kanske förstår, så gott och det gör verkligen skillnad i mitt liv. Äter jag dåligt en morgon är jag mer sötsugen och mycket grinigare under dagen än om jag startat med en balanserad måltid.
På lunchen idag fick jag under presseventet Twisted picnic provsmaka en massa härliga produkter som snart kommer ut på marknaden eller precis har kommit. Allt från kakor (Annas pepparkakor med cappuccinosmak) till årets första färskpotatis, smoothie med macapulver, raw blåbärscheesecake och smarrig äggröra bjöds det på. Mina favoriter var just äggröran toppad med nötter (gott med tuggmotstånd i kombination med det krämiga) från Jonas träningsmat (hemkörd färdiglagad hälsosam mat) och den söta blåbärskakan från Gott! by Malin.
Lina, Jenny och Diana hittade bästa bordet, även om solen inte hade letat sig hela vägen fram …
Kombucha är en dryck som är superhet i USA och nu börjar komma in mer på den svenska marknaden – nya trenden efter kokosvatten. Men kombucha är ingen ny produkt, den uppkom i Kina runt 220 år före Kristus. Svensktillverkad kombucha har jag smakat tidigare, då har jag haft lite svårt för den ciderliknande smaken, men jag vet inte om jag vant mina smaklökar eller om sammansättningen i produkten är annorlunda, för på morgonens pressträff på Yogayama där Svensk Kombucha presenterade sina nya smaker peach/pomegranate och raspberry/lemon tyckte jag det var riktigt gott. Särskilt persikosmaken.
Kombuchan har blivit väldigt trendigt nu när det råder en hälsoboom, för drycken som består av fermenterat grönt te innehåller levande bakteriekultur, enzymer och antioxidanter och sägs kunna lugna ner magen. Jag tycker drycken känns passande som måltidsdryck istället för ett alkoholalternativ, det är en ganska ”vuxen” smak, och drycken riktar sig även till vuxna. Toppen för oss som inte dricker alkohol eller bara vill ha ett gott alkoholfritt alternativ. I USA dricker många drycken även efter ett träningspass (eller innan) och det går såklart lika bra.
Det bjöds på chiagröt toppad med de nya smakerna. Riktigt mumsigt.
Älskar du precis som jag choklad? Jag tycker om de flesta varianter och äter allt från choklad i lösgodis-påsar till riktigt mörk choklad. Var choklad har sitt tillfälle. Nu har jag testat Kung Markattas nyhet Lovechock, handgjord ekologisk choklad med kakaohalt på 80-81%. Kakaobönorna kallmals (isället för att rostas) vilket bland annat gör att det är en högre halt antioxdanter och andra bra ämnen i chokladen.
Lovechock (och annan mörk choklad) äter jag gärna till en kopp Nespresso-kaffe när sötsuget sätter in och jag vill få en energikick under arbetsdagen. Lovechock finns i sex olika smaker, ett bra alternativ för den som vill ha mörk choklad i påskägget i år. Det jag gillar med mörk, gärna lite bitter, choklad är att jag är rätt nöjd efter ett par bitar, sötare ljusare choklad vill jag bara ha mer och mer av.
Det är helt galet, men imorse var första gången som jag lagade bananpannkakor. Detta trots att maträtten varit otroligt hypad senaste året. Precis som kesoplättarna var för ett par år sedan … men nu har jag testat, och oj, vad gott det är.
Jag blandade ihop en mosad banan med två ägg, en nypa salt och en tesked vaniljpulver. Sedan blandade jag ihop det och stekte pannkakorna i kokosolja. När pannkakorna var färdiga (blev 4 pannkakor) åt jag dem med en klick kesella och skivade jordgubbar. Mums!
Det börjar bli en positiv vana att gå på Ebbas bokreleaser, hon är effektiv och kreativ i sitt bokskrivande och igår var det mingel för ”Fest med systrarna von Sydow – Mat, menyer och inspiration” skriven av Ebba och syster Amy. Jag bläddrade i boken när jag kom hem och blev genast sugen på att laga allt från kokospannkakor till cheese-pops och bloggarnas favoritmacka (som redan är en av mina favoriter).
Boken är inspirerande till våren och sommarens fester. Recepten är enkla och går fort att tillaga för att det ska finnas mer tid att umgås med gästerna. Gillar att det är en blandning av goda och nyttiga festrecept, det ena behöver inte utesluta det andra – nyttigt är ofta gott om det lagas med kärlek och bra smaksättning.