Idag hade vi säsongsavslutning på vår tennis. Och dagen till ära fick vi spela utomhus. Var lite overkligt att spela ute klockan åtta på morgonen och temperaturen var så varm att det kändes som att man var utomlands. En helt fantastisk start på dagen! Det här gav rejäl mersmak. Hoppas på många tennistimmar ute i solen i sommar.
Dagens tennisoutfit: linne och kjol från Casalls tenniskollektion våren 2012. Skor Nike.
Nikes nya grymt snygga tennisklänningfår mig att tänka på Herve Legers klänningar. (Finns även ett linne i samma stil). Figurnära, lite bandageliknande draperingar och kvinnligt. Nu gillar jag inte personligen att träna i så här tajta klänningar, men jag kan trots det inte låta bli att sukta lite efter den snygga dressen. Riktigt fin.
Vilken morgon! Jag cyklade mellan mina träningspass och var dyngsur när jag kom fram. Det är dumt att klaga på vädret som man ändå inte kan påverka, men nu vill jag ha vår och värme. Om vi ska fokusera på de positiva sakerna så gick i alla fall träningen bra. Det var många som trotsade vädret och kom till Sats Hötorget där jag startade dagen. Och på tennisen fick vi olika övningar och matcher att spela och vi hade en grym timme tillsammans.
Grym start på fredagen! Först fick jag upp energin när en massa härliga människor kom och tränade för mig på cykel- och corepasset, sedan kämpade, skrattade och sprang jag och mina tennispolare under en timmes dubbel på tennisbanan.
Nu landar frukost nummer två i magen och det är dags att jobba. Börjar med lite fix inför nästa helgs Blogger Boot Camp.
Det är alltid extra kul att spela tennis efter några veckors frånvaro. Har riktigt längtat efter att få springa efter den gula bollen och drämma till den. Idag på tennisträningen fick vi finslipa både forehand och backhand. Passade mig perfekt. Tekniken behöver alltid förbättras.
Nu blir det jobb vid datorn hela dagen. Efter att ha sprungit på en massa möten i veckan är det skönt med en dag där jag bara kan hamra på tangentbordet. Sedan blir det cykel och core sent i eftermiddag innan fredagsmyset med familjen.
Alltid extra skönt att träna efter två dagars vila. Har nu under morgonen avverkat en timme med cykel och core och en timme tennis. Grym start på dagen. Nu ska jag packa det sista inför Tjejvasan och senare idag hoppar jag på tåget till Mora. Från att ha varit ganska opeppad sista veckan börjar jag nu mentalt ställa in mig på att genomföra loppet på bästa sätt och att njuta av det. All trängsel som folk varnar mig för får jag försöka acceptera och ta ett par extra djupa andetag när jag får stå stilla i spåret trots att jag vill ta mig framåt. Ni får heja på mig imorgon kl 12:15 när startgrupp 12 som jag tillhör startar.
Här spelar jag tennis i klänning och bollbyxor från Moja tennis.
Jag får ofta erbjudanden från olika företag, ibland totalt ointressant och oseriöst och ibland väcks mitt intresse. Jag älskar att tipsa er läsare om saker jag tycker om och som jag tror fler kan ha nytta och glädje av. När jag fick frågan om att få en mikroshop här i bloggen där jag kan rekommendera mina utvalda favoriter blev jag nyfiken. Klart att vi ska testa. Vi ger det några veckor och utvärderar sedan.
Jag kommer endast att visa produkter som jag själv använder och älskar. Först ut är en riktig trotjänare i min träningsgarderob, bollbyxor från Moja tennis. Det perfekta plagget att ha under klänningar och vissa tenniskjolar. Är du intresserad av att köpa ett par byxor, eller fler, ser du mikroshoppen i min högerkolumn med en orange Köp Direkt-knapp, eller klicka här.
Smidiga fickor att lägga bollar i under match och träning.
Som uppladdning inför morgondagens tennislektion publicerar jag några foton som jag precis fick från tennismatchen mot Johanna Larsson tidigare i veckan. Älskar energin i Johannas serve! Här kan du läsa min intervju med henne.
Ni vet att jag älskar tennis – och när jag fick möjlighet att både intervjua och spela med en av Sveriges största namn inom tennis, Johanna Larsson, född 1988 och rankad 58 på WTA, var jag inte sen att tacka ja. För att backa upp mig följde min tennispartner Ebba med. Och trots att vi spelade två mot en förlorade vi stort. Haha. Men det var hur kul som helst i alla fall. Johanna var ödmjuk och trots en hel del hårda bollar tog hon spelet till vår nivå.
Innan matchen som utspelade sig mitt under en dag av plåtningar för Casalls höstkollektion, Johannas klädsponsor, fick jag en liten inblick i Johannas tennisliv. Johanna är född i Boden och tennis var inte ett sjävklart val för henne, längdskidåkning låg närmre till hands, men när Johanna var 5-6 år började hon spela tennis och tyckte det var kul. Hon la ner mycket tid på det men förstod aldrig hur duktig hon var förrän hon var 12 och besökte Stockholm för att tävla.
När bestämde du dig för att satsa på tennisen?
Jag vann tävlingar uppe i Norrland, men jag förstod inte att jag hade talang och var duktig förrän jag var med i SALK Open i Stockholm när jag var 12 år. Den tävlingen vann jag och det var där det började.
Hur mycket tränar du idag?
Jag spelar tennis på heltid, det är mitt jobb. Det blir 3,5-4 h tennis om dagen och 1,5 h fysträning. Oftast så tränar jag tufft måndag och tisdag, tar det lugnare på träningen på onsdagen, kör tufft torsdag och fredag, tar det lugnare på lördagen och vilar på söndagen. Jag får ett träningsschema, men min kost styr jag över själv.
Hur hittar du motivation till att träna och göra ditt bästa?
Jag vill nå mina mål. Jag vet hur härlig känslan är när man har vunnit en viktig match. Det är ett sådant lyckorus, och de känslorna försöker jag plocka fram när det är motigt att träna.
Vad är din största framgång hittills?
Att få spela WTA-finalen i Båstad 2011. Det var häftigt eftersom det var på hemmaplan.
Vad är årets mål?
Jag vill kvala in till OS. Dessutom vill jag vinna en titel och vara kvar andra veckan i Grand Slam. Min vision är att bli topp-tio i världen.
Vad vill du göra efter din elitsatsning?
Jag kommer nog spela tills jag är runt 30 år. Sedan kommer jag troligen fortsätta jobba med tennis på något sätt. En annan dröm jag har är att bli veterinär, har alltid älskat djur, men jag tror inte jag kommer satsa på det.
Vad är dina tre bästa tips till någon som vill elitsatsa?
1. Spela för dig själv. 2. Spela för att det är kul. 3. Håll kvar spontanidrotten vid sidan om.
Stort lycka till Johanna! Jag kommer att heja på dig i sommar och hoppas få se dig på OS.