Så konstigt det känns att inte köra någon tisdagsspinning. Istället blir det mysig frukost med familjen och träning ett par timmar senare. Ganska skönt att ta en träningspaus mitt under arbetsdagen, blir seg av att sitta på kontorsstolen hela dagen. Men nu ska jag först försöka få äggen lite krämiga i mitten utan att bli lösa.
Inlägg av Terese Alvén
Fem hälsobloggar
Ni var många som ville marknadsföra era härliga bloggar när jag skrev det här inlägget. Här är fem av mina favoriter som jag väljer att lyfta fram. Fem till publiceras imorgon. Har du inte pushat för din blogg än? Gör det här.
”Hur mångan hälsobloggar finns det som är ROLIGA också, som bjuder på skratt och fniss? Jag vet bara en. MIN! Och ja, jag skrattar förmodligen högst själv men har sällskap av en himla massa underbara läsare som skrattar de med och kommenterar, peppar, inspirerar och entusiasmerar. Vilket en före detta träningsskygg, överviktig småbarnsmamma sannerligen behöver. Joina gänget, för sjuttsingen!”
”Många bloggar om träning handlar om att springa milen under 40 eller maran under 3 timmar – utopier för många vardagsmotionärer. Mitt mål är att i första hand må bra av min träning, och att stressa mig själv till bättre och bättre resultat funkar varken för min kropp eller min själ.
Så i min blogg Joggande sund får ni följa en vardagsmotionerande göteborgska med en 11-månaders dotter. (Och just nu dras jag med hälsporre så det blir en hel del snack om alternativ träning).”
”Jag är gruppträningsinstruktör och skriver bloggen livskraft1 om träning, hälsa, kost och livskvalitet. Fick mitt andra barn för 10 veckor sedan så just nu handlar den mycket om att komma i form efter graviditeten och livet som småbarnsmamma.”
”Min blogg Heja mamma! handlar om hur jag jonglerar familjeliv med 3 barn och en elitidrottande make med heltidsjobb, jobb som PT och instruktör i spinning och core med egen hård träning. Jag gillar att springa lååångt oc hittills är 5 mil mitt rekord!”
”Jag är triathlet som började blogga våren 2010 inför min första klassiker. Nu är jag inne på andra varvet och har hunnit klämma en Ironman där emellan också. Min blogg Snabbare, starkare, snyggare handlar om mitt liv som träningsnörd och hur jag tränar för att bli snabbare, starkare och snyggare (i den ordningen ). Testar gärna nya träningsformer – nästan ett måste för att inte tröttna på simmacyklaspringa. Om inte annat så kan man läsa bloggen för att den har så himla snygg layout (det får jag säga för det är inte jag som gjort den, utan en nära vän ).”
Xperia active – en sportig smartphone
Jag har under några veckor fått låna hem Sony Ericssons mobil Xperia active för att testa. Mobilen är mindre än en iPhone, tjock och stöttålig. Den tål att få vatten på sig och det går även bra att använda telefonen när du är blöt om fingrarna. Xperia active ska klara tuffa förhållanden och fungera bra både till vardags och under träningspassen. Telefonen kommer med nedladdade appar där du kan se hur många steg du går per dag, hur mycket du tränar och en musikapp för att förhöja träningskänslan.
Jag som är van iPhone-användare hade först svårt att förstå Xperia active. Men när jag väl hade satt mig in i hur telefonen fungerade, hur strukturen var uppbyggd och hur apparna fungerade blev det enklare. Det absolut bästa med telefonen är att den klarar mycket påfrstning utifrån – perfekt för oss småbarnsföräldrar och alla som lever ett aktivt liv med träning. Dessutom gillar jag sportapparna och den grymma kameran. Även i mörkare omgivningar upplever jag att telefonen klarar av att ta okej bilder. Inte lika bra som en riktig kamera, men det har ingen telefon som jag har använt klarat.
Även om jag tycker att Xperia active var en sportig bra mobil kommer jag inte att byta från min iPhone. Tycker alltid det är svårt att byta mellan märken, kommer ihåg när man var mindre och bytte från Nokia till Ericsson, det blir så mycket nytt. Jag gillar just nu min iPhone för mycket. Trots att jag gärna hade sett att den var lika stöttålig som Xperia active.
Selma Spa och skidtunneln
Jag har under många år velat åka till Selma Spa i Sunne, men det har aldrig blivit av. Nu äntligen fick jag möjlighet att åka och mina förväntningar infriades. Maten var supergod, det fanns ett stort utbud av träningsklasser (som jag tyvärr inte hann testa då jag åkte skidor), härlig badavdelning med pooler inom- och utomhus och en fin spaavdelning där jag lyxade med 50 minuters klassisk massage. Helgen innan julafton var en perfekt helg att åka till spa, för det var lite folk både på Selma Spa och i skidtunneln i Torsby som vi besökte.
Skidtunneln låg en halvtimmes bilfärd från Selma Spa och min skid-pt Synnöve som jobbar på Selma Spa körde mig och Glenn fram och tillbaka. Jag fick lära mig att åka längdskidor diagonalt, staka och staka med frånskjut. När jag växte upp åkte vi alltid skidor en vecka i Lindvallen varje vinter jag och min familj, men jag har aldrig lärt mig ordentlig teknik. Därför fanns det en del att justera, och även om jag kände att jag utvecklades mycket på två dagar med en personlig tränare behöver jag få möjlighet att nöta några fler mil på skidor innan allt kommer sitta. Tur att jag, Glenn och Charles ska åka till Alperna i januari. Där blir det mer skidor – och ännu mer längdskidskola. För vem vet om det kommer gå att åka skidor här i Stockholm …
Jag hoppas att jag får möjlighet att åka tillbaka till Selma Spa igen. Deras Stockholmsfilial har jag ju besökt många gånger, och även om jag gillar det stället känns ändå originalet bäst. Där får man en helhetsupplevelse med mat, träning, vila, nya intryck och en mental och fysisk boost.
Januarihets i december
Likt den gymhets som brukar komma först i januari fick jag en känsla av under morgonens cykelklass som jag höll i på SATS Hötorget. Sent igår kväll var det nästan 20 personer i kö och då tar salen ändå 55 tränande. Kul att köra säsongens sista måndagscykel med morgonpigga tjejer och killar på alla cyklar. Synd bara att inte alla fick plats.
Jag fick massor av energi med mig från träningen och nu laddar jag för en grym jobbdag som startar med frukost vid datorn. Senare under dagen kommer en längre rapport från helgens skidläger och spahelg på Selma Spa.
Signerad träningstopp eller tröja?!
Det är klart att alla flickor ska få gå i skolan. Det som är en självklarhet i vårt land gäller tyvärr inte för all världens barn. Nu är det bara några timmar kvar på Musikhjälpens insamling och de har fått in över 12 miljoner kronor! Jag och Glenn satt och lyssnade på det underhållande programmet i radion hela vägen hem till Stockholm. Varför inte hjälpa till och önska en låt samt skänka pengar eller buda hem en grym julklapp? Kanske borde slå till på en signerad innebandytröja till Glenn eller en signerad topp från Emma Green? Hade gärna budat hem två finfina biljetter till finalen i Melodifestivalen, men även om det är för en god sak är 50 000 kronor lite över min julklappsbudget …
Tävling fjärde advent
Träningskläder, skruvdragare och ansiktsprodukter hittar du i veckans adventstävling. Nedan ser du info om alla vinster och hur du gör för att tävla om dem. Lycka till!
Träna i Icebreaker
Icebreaker gör sköna och bra träningskläder i merinoull som du inte behöver tvätta lika ofta som vanliga träningskläder. Nu kan du vinna ett set bestående av en snygg topp, sköna capribyxor och strumpor. Kittet är värt ca 1800 SEK. Och storleken på setet jag tävlar ut är MEDIUM.
Fråga: Om du fick drömma dig iväg på en löparresa, vart skulle du resa då och varför?
Skruvdragare och vinöppnare från Bosch
Skruvdragaren IXO är världens mest sålda skruvdragare och perfekt för dig som behöver en skruvdragare då och då för att sätta upp en tavla, montera ihop möbler eller varför inte ett eget påhittat projekt? Inför julen 2011 släpps en designad Limited Edition av den populära IXO Vino som är skruvdragaren kombinerad med en vinöppnare! Perfekt present till dig som behöver en smidig och lättanvänd skruvdragare som inte tar plats samtidigt som du kan använda den på festen som ett kul partytrick. Vinnaren får: En IXO Vino, skruvdragare och vinöppnare med tre olika designade vinöppnare i fin julpresentbox.
Fråga: Vad är ditt bästa partytrick?
Vinn Nivea Visage Aqua Q10
Smörj in ditt ansikte och ta hand om din hud med Nivea Visage Aqua Q10. Vinnaren får ett set med NIVEA Q10 Plus Day Care, NIVEA Q10 Plus Night Care och NIVEA Q10 De-Puffing Eye Roll-on.
Fråga: Vilken är din favoritprodukt att använda i ansiktet?
FÖR ATT TÄVLA:
Skicka ett mejl till sparkibaken@gmail.com och märk mejlet ”advent 4”. Svara på en eller flera av tävlingsfrågorna för att vara med och tävla. Skriv även med din postadress dit eventuell vinst ska skickas. Senast fredag 23 dec behöver jag ditt svar. På julafton publiceras vinnarna och en ny tävling kommer upp.
Lycka till, och glad fjärde advent!
Var hälsosmart 2012
”Den hälsosamma kroppen – inte den för smala, den för muskliga eller för solbrända – blir idealet och en tydlig statussymbol” 2012 enligt DN Söndag. Hälsosmart blir det nya gatusmarta. Och visst är det trendigt att vara hälsosam. Allt fler springer motionslopp, tränar och lever hälsosamt. En absolut positiv utveckling i en värld där övervikt och fetma blivit allt vanligare. Mitt tips är att inte överdriva åt något håll, försök hitta en bra balans som fungerar i ditt liv så mår din kropp som bäst.
Maximal njutning
Två timmar i skidtunneln är avklarat. Berättar mer om det senare. Nu har vi fått i oss smarrig lunchbuffe och snart är det dags för en timmes klassisk massage följt av bad. Jag njuter maximalt av en fantastisk lördag som ni säkert förstår med träning, massage och god mat.
En liten påminnelse, passa på att tävla i veckans tävling (se Tävla här). Imorgon utser jag vinnarna och en ny tävling kommer upp.












