Terese Alvén inspirerar till ett hälsosamt liv utan pekpinnar men med mycket rörelseglädje.

Terese Alvén – har arbetat med träning i 20 år. Jobbar som författare, hälsoinspiratör och skribent. I bloggen blandas information med inspiration och smarta tips. Läs mer om Terese +

  • Terese Alvén
  • running_water
  • Terese Alvén
  • terese_run
  • Terese Alvén
  • terese_run
barn-familj

Löpning och lugnet i Småland

av Terese Alvén i kategorin Barn & Familj den

Löpning och lugnet i Småland.

Löpning och lugnet i Småland.

Ni som följer mig på Instagram vet att vi har haft två härligt intensiva dagar på Kolmården. Och eftersom jag älskar kontraster uppskattar jag just nu vårt nästa stopp på vår road trip. Lugnet och tystnaden i Smålands skogar. Vi är på min äldsta och närmsta väns lantställe där vi bara njuter. Plockar smultron längs vägen, smakar blåbär i skogen, badar, äter långa måltider samt tar promenader och bara pratar av oss om allt och inget.

Morgonjogg med paus vid sjön.

Morgonjogg med paus vid sjön.

Idag startade jag dagen med en löprunda utan musik, lyssnade bara på mina egna andetag, grusets knaster under fötterna och suset i träden. Det blev nio kilometern med fartlek i slutet för att få upp pulsen sista två kilometerna. Nu har vi fått i oss frukost på pensionatet vi bor på och snart är det dags för bad i sjön.

Frukost på Pensionatet.

Frukost på Pensionatet.

Terese tipsar #4: Björngång

av Terese Alvén i kategorin Terese tipsar, Dagens övning den

Björngång är lekfullt och effektivt - bra att träna tillsammans.

Björngång är lekfullt och effektivt – bra att träna tillsammans.

Att härma djur som i björngång är inte bara kul, det är effektivt också. Perfekt att testa utomhus nu i sommar tillsammans med barn eller vänner.

Därför ska du göra det här: Detta är lekfullt men utmanande. Och lika roligt att göra tillsammans med barnen som att göra på egen hand, eller med kompisgänget. Bli stark som en björn med björngång!

Träna björngång:

  1. Sätt i händer och fötter i golvet, spänn till i bålen och gå framåt. Håll blicken snett framför dig i den riktning du rör dig.
  2. Gå runt 10 steg framåt, backa sedan och gå baklänges tillbaka.

Vill du ha en utmaning? För dig som vill göra det tuffare, pröva att sänka rumpan närmare marken och gå med böjda ben. Rör dig även i olika riktningar, som sidled.

Tips! Försök att röra dig så smidigt du bara kan. Tänk dig mjuk och följsam som ett djur.

I nästa tips bjuder jag på ytterligare en lekfull men effektiv övning att göra tillsammans med någon annan. Här kan du läsa mer om Terese Tipsar – en serie med 100 tips för att öka vår hälsa och här hittar du alla inlägg i serien.

Björngång.

Björngång.

tavlingar

Grattis alla vinnare! … och nya chanser kommer

av Terese Alvén i kategorin Tävlingar den

Tack alla som deltog i mina sju tävlingar. Vilka härliga tips, recept och gripande motiveringar ni bjöd på. Det var inte lätt att utse vinnarna. La dessutom in en bonusvinst med ytterligare ett bokpaket då jag inte bara kunde välja en som vann.

Grattis alla vinnare till vinstregnet denna vecka.

Grattis alla vinnare till vinstregnet denna vecka.

Eftersom ni verkar tycka om att tävla kommer jag återkomma med tävlingar längre fram. Jag vet själv hur uppiggande det är att vinna något och även om man tror ”jag vinner aldrig något”, så plötsligt händer det. Att slänga iväg ett tävlingsbidrag är det minsta man kan göra. Hur som helst, stort grattis säger jag i alla fall till denna omgångs vinnare:

Abilica träningsutrustning
Cherie Mårtensson

Plantronics lurar
Annica Wilma Maria Johansson

OBH Nordica – Power Rocket
Emely Drugge

Bokpaket – 4 böcker
Sofia Häger
Johanna U

Daily Sports träningslinnen
Martina Myrén Karlsson

Tjejmilen – startplatser
Annica Karlsson
Anna Niemann

Apoteksgruppen ELW
Jessica Sundberg

halsa

Mens och träning – därför är det en lyckad kombo

av Terese Alvén i kategorin Hälsa den

Nu blir jag lite personlig här. Men fick precis min månatliga påminnelse varför träning är viktigt för mig under mensen. Mens och träning är bra ihop! Jag får ofta molande värk i ländryggen under mensens första 1-2 dagar. Ibland även magont. Under tonåren var det värre, då gjorde det ondare och höll i sig längre. Men jag har fortfarande ett par dagar varje månad som känns lite olustiga. När det är svårt att hitta en bekväm position och jag typ bara vill ligga i sängen.

Träna vid mens - en riktig hit om du frågar mig. Får bort mensvärken och gör mig gladare.

Träna vid mens – en riktig hit om du frågar mig. Mens och träning hör ihop. Får bort mensvärken och gör mig gladare.

Mens och träning

Men lösningen för mig är inte att dra täcket över huvudet även om det kan vara skönt för stunden. Min medicin mot mensvärken är att träna. Funkar varje gång. Styrketräning är okej, men helst ska det vara löpning. Det är vad min kropp mår bra av i detta läge. Visst är tröskeln att springa stor när man har ont, men jag vet ju att värken minskar och i många fall försvinner helt bara jag ger mig ut.

Dessutom visar viss forskning och andra kvinnors upplevelser mens och träning är en bra kombo, man kan känna sig mer uthållig under mensen och att menscykeln påverkar vår prestation och våra träningsresultat.

Och mycket riktigt. Igår när jag kände att mensvärken var på väg snörade jag på mig löparskorna och gav mig ut på en runda. Ganska snart kände jag inget i ryggen, istället tog endorfinerna över och när jag även avslutade med en kortare styrkedel samt rörlighet var jag tacksam över att kroppen tog hand om smärtan och fick mig att må bra igen.

Mens och träning – en riktigt bra kombo om du frågar mig. Hur du bör träna under mensen, det är något du själv får komma fram till. Det kan vara lätt att glömma bort från månad till månad vad som fungerar. Skriv gärna upp i en träningsdagbok och påminn dig själv vad som funkar bäst för dig att träna när du har mens.

Löpning är min bästa medicin, men kroppen mår även bra av styrka och rörlighet.

Löpning är min bästa medicin, men kroppen mår även bra av styrka och rörlighet.

Terese tipsar #3: Mountain climbers

av Terese Alvén i kategorin Terese tipsar, Dagens övning den

Mountain climbers eller bergsklättraren går att göra av flera anledningar. Jobba långsamt och kontrollerat eller med tempo. Eller varför inte variera dig?

Terese tipsar #3: Mountain climbers

Terese tipsar #3: Mountain climbers

Därför ska du göra det här: För att få med hela kroppen när du tränar. Stärka bål, jobba med koordination, styrka och puls. Mountain climbers ger allt i ett helt enkelt.

Mountain climbers – bergsklättraren

Gör så här:

  1. Sätt händerna i marken och spänn bålen.
  2. Dra in knäet mot bröstet och för sedan tillbaka benet igen så att kroppen blir rak.
  3. Byt ben. Gör 10 indrag per ben.
  4. För ökad rörlighet, testa också att göra en variant där du sätter i foten utanför händerna innan du går tillbaka.

Vill du ha en utmaning? För dig som vill göra det tuffare, pröva att öka hastigheten så att du byter knä samtidigt som båda fötterna lättar från marken.

Tips! Den långsammare övningen fokuserar mer på styrka och kontroll, den snabbare på puls och spänst. Varva gärna övningarna.

I nästa tips bjuder jag på en lekfull övning, men du ska inte luras av dess namn, det är en tuff utmaning. Här kan du läsa mer om Terese Tipsar – en serie med 100 tips för att öka vår hälsa och här hittar du alla inlägg i serien.

Terese tipsar #3: Mountain climbers

Terese tipsar #3: Mountain climbers

barn-familj

Cykeltur, bad och pizza

av Terese Alvén i kategorin Barn & Familj den

Cykeltur med barnen. De cyklar. Jag springer.

Cykeltur med barnen. De cyklar. Jag springer.

Min semester har startat på bästa sätt. Jag vill inte göra det klassiska misstaget som jag och många andra gör genom att boka upp för mycket under semestern. Plötsligt ska allt hinnas med nu. Istället har vi valt att starta med några lugna ”ta det som det kommer”-dagar på landet innan vi ska ut på några dagars uppstyrd roadtrip. Sedan avslutar vi med Stockholms skärgård.

Tack vare öppna fält ser vi långt i båda riktningar och kan stanna om det kommer någon bil.

Tack vare öppna fält ser vi långt i båda riktningar och kan stanna om det kommer någon bil.

Igår lördag kan låta hektisk, men när det bara sker av vilja efter varandra utan att man sett något schema innan, då blir det bara roligt. Jag och Charles startade dagen med tennis innan hela familjen bilade runt på en loppisrunda som tio olika hushåll hade anordnat på sina tomter. Perfekt sätt att hälsa på fler grannar och hinna plocka smultron vid vägkanten.

Nu är detta inte längre enbart min springväg, det är även vår cykelväg.

Nu är detta inte längre enbart min springväg, det är även vår cykelväg.

Pizza tillagad på grillen. Så gott!

Pizza tillagad på grillen. Så gott!

Efter grillunch och en kort tupplur på terrassen cyklade vi en sväng med barnen innan jag sprang vidare ner till badplatsen där familjen sedan mötte upp. Vi badade från bryggan i det friska vattnet och torkade i solen. På kvällen kastade vi frisbee (jag och Tilde) och spelade fotboll (Charles och Glenn) samt åt pizza tillagad på grillen och invigde vår nya pizzasten.

Dags att dela upp pizza till familjen.

Dags att dela upp pizza till familjen.

Sedan låg jag och läste en timme innan jag somnade. Hur ofta tar jag mig tid för det i vardagen? Typ aldrig, Jag hinner ofta läsa två sidor innan ögonen stängs. Nu är det härligt att bara få försvinna in i en bok ett tag.

Jag fyller på mina batterier.

När barnen har spring i benen efter middagen, då leker de Gladiatorerna och springer några varv på grusgången.

När barnen har spring i benen efter middagen, då leker de Gladiatorerna och springer några varv på grusgången.

halsa

10 tips till effektiv semesterträning!

av Terese Alvén i kategorin Hälsa den

10 tips till effektiv semesterträning!

10 tips till effektiv semesterträning!

Första dagen på semestern! Kanske fler av mig som är i samma sits, eller så är du redan mitt i ledigheten eller drar snart igång den. (För dig som redan har haft din semester får du spara tipsen till nästa gång, men flera av punkterna kan du säkert redan nu använda i ditt sommarliv, även om du är tillbaka på arbetet). Här kommer 10 tips till effektiv semesterträning!

10 tips till effektiv semesterträning

  1. Gör en plan. Bestäm dig för hur mycket du vill träna och när detta ska ske (morgon, dagtid, kväll …) Vad är rimligt och vad vill du? Ta en promenad och fundera på detta … eller gör det över något läskande med ansiktet mot solen …
  2. Tiden kan tyckas oändlig på sommaren, men börja idag. Men semestern brukar vara över nästan innan den ens har börjat … så tänk inte att du ska göra allt. Utan välj något som du prioriterar extra mycket att fokusera på under din semesterträning. Det kan handla om att springa en viss sträcka, förbättra dina push ups, gå ett visst antal steg eller hänga i ett räcke varje dag.
  3. Tänk enkelhet. Träna hemma, i trädgården, i sommarstugan, på charterresan eller på båten. Där du befinner dig helt enkelt. Ta bort momentet att du behöver ta dig någonstans för att träna. Träna där du är.
  4. Bibehåll din form, eller förbättra den. Ett lagom mål är definitivt att behålla den träningsform du har byggt upp under våren och minska tröskeln att komma igång igen efter semestern. Men vill du kan du sätta ett högre mål om du har tid, lust och möjlighet att prioritera detta under din ledighet. Antal träningspass, intensitet och träningsformer påverkas såklart av vad du har för mål.
  5. Stäm av din träning med de du umgås med. Det är inte alltid så att de runt omkring en vill träna på samma sätt som en själv, och de kanske till och med fäller negativa kommentarer om ditt tränande. Låt inte detta hindra dig. Berätta redan innan varför det är viktigt för dig att träna. Att de är välkomna att haka på om de vill alternativt att du möter du upp dem efter träningspasset som en gladare, snällare och lyckligare vän.
  6. Använd kroppen. Din egen kroppsvikt kommer du långt med. Tänk förflyttningar i olika riktningar, tänk kraft och tänk puls.
  7. Använd enklare redskap. Alla har inte ett välutrustat hemmagym, men man kommer långt med en yogamatta eller annat mjukt underlag (som gräs), låna barnens fotboll, ta en kratta eller träna vid en stol.
  8. Träna snabbt. Jag älskar långpass och att få egentid i över en timme. Men det kan vara lättare att få in träningen om det går fort. Ett favoritpass hos oss är att välja tre övningar, löpning 200 m samt två styrkeövningar med 10 reps vardera. Gör fem varv av alla tre övningar (15 min), vila en minut och upprepa en omgång till. Grymt jobbigt, flåsigt men motiverande. Det går fort förbi.
  9. Träna tillsammans. Allt blir roligare om man gör det ihop. Träna med familjen och vännerna. Peppa varandra, hjälps åt och se till att skratta samtidigt som ni förbättrar er hälsa.
  10. Sommaren är kort, låt den inte regna bort. Utnyttja den ljusa årstiden till att vara utomhus. Se på din träning som något du mår bra av, en härlig ingrediens under dagen, inte ett nödvändigt ont.

Terese tipsar nr #2: Spring korta intervaller med dina barn

av Terese Alvén i kategorin Terese tipsar, Dagens övning den

Spring intervaller med barn - det är roligare att träna tillsammans!

Spring intervaller med barn – det är roligare att träna tillsammans!

Därför ska du springa korta intervaller med dina barn:  Här kommer ett tips lagom till helgen. Ur och rör på er tillsammans, ha glädjen i fokus, inte prestationen. Barn tycker om när det går snabbt och händer mycket. De kan bli uttråkade och tröttna vid allt för monotona övningar, som att springa i en och samma hastighet under lång tid. För att göra det roligare kan intervaller vara ett bra tips. Och ni behöver inte bara springa från punkt A till B. Ni kan också testa att hoppa på ett ben, gå på alla fyra, så skottkärra eller varför inte hoppa som en groda? Använd fantasin och låt gärna barnen vara med och välja på vilket sätt ni tar er framåt. Detta stärker kondition, styrka, spänst, explosivitet och rörlighet. Allt beroende på vilka rörelser ni gör.

Spring korta intervaller med dina barn!

Gör så här: Se till att ni har en yta att röra er på, gärna plan. Kan vara en gräsmatta, en fotbollsplan eller en strand.

  1. Att bestämma vad som är start och mål och välj om ni vill göra en i taget eller alla samtidigt. Gör gärna intervallen två gånger och försök att slå er egen tid, göra det ännu lite snabbare, när ni gör det andra gången.
  2. Se till att det är fler moment än enbart den som är snabbast som ”vinner”. Låt smidighet avgöra eller balans för att alla ska hitta någon som hon eller han är bra på. Vi vill att alla känner sig nöjda över sin insats.

Vill du ha en utmaning? Välj övningar där du får röra dig upp och ner från marken, och gärna där du har både händer och fötter i. Mycket mer utmanande för puls, koordination och rörlighet än när du enbart springer.

Tips! Ha ett tidtagarur som tar tid, och tävla gärna mot dig själv.

I nästa tips bjuder jag på en explosiv och enkel övning som inte kräver mer utrymme än platsen du står på. Här kan du läsa mer om Terese Tipsar – en serie med 100 tips för att öka vår hälsa och här hittar du alla inlägg i serien.

halsa

Från prattempo till pulsökningar i trappor och backe.

av Terese Alvén i kategorin Löpning den

Idag startade jag min sista arbetsdag med en fantastisk morgonjogg tillsammans med Glenn. Från prattempo till pulsökningar i trappor och backe. Barnen sov borta över natten och då passar vi  ofta på att springa tillsammans. Det blev en runda på 10 km genom ett galet vackert Stockholm. Särskilt i morgonljus med tomma gator innan turister och storstadsbor vaknat. Idag tog färden oss längs med Drottninggatan, genom Gamla Stan, runt Skeppsholmen och en sväng till Vanadislunden. Vilken lyx att få ha detta som sin träningsanläggning på morgonen.

Sista dagen på jobbet innan semestern. Även om en del jobb följer med på min ledighet, kommer fortsätta blogga bland annat, så känns det skönt att byta miljö och mötas av dagar utan tider att passa och möjlighet att ta dagarna som de kommer. Mitt mål med mina semesterveckor är att komma ner i varv, hitta lugn samt att göra sådant jag känner för. Jag vill ge lite kärlek åt mitt romanprojekt jag påbörjade förra sommaren och som jag nu håller på att redigera för fullt. Men för att kunna göra det behöver jag tid att tänka, och det får jag på semestern. Längtar efter det. Jag vet sedan tidigare att jag skriver bäst ute på landet.

Nu ska jag bocka av min lista på saker som ska vara klara innan semestern och sedan drar vi ut till landet. Vilken härlig fredag, fint väder är det till och med. Som ni hör … jag är pepp idag!

Från prattempo till pulsökningar i trappor och backe.

Från prattempo till pulsökningar i trappor och backe.

tavlingar

Tävling: vinn 8 träningslinnen från Daily Sports

av Terese Alvén i kategorin Tävlingar den

Veckans sista tävling innehåller ett färgsprakande paket som fyller på din träningsgarderob rejält. Vad sägs om att vinna åtta träningslinnen från Daily Sports! Förra året plåtades jag för Daily Sports katalog och webbilder. De har snygga och bekväma kläder för träning och jag är glad över att kunna tävla ut ett gäng träningstoppar i storlek M i dagens tävling.

Visst älskar vi snygga träningskläder?!

Visst älskar vi snygga träningskläder?!

I paketet ligger hela åtta(!) toppar, perfekt för hela veckans träning … och kanske lite till. Plaggen är så fina att flera av dem lika gärna går att använda i en sportig vardagsstil.

Vinn ett paket med åtta träningslinnen från Daily Sports!

Vinn ett paket med åtta träningslinnen från Daily Sports!

Tävla om träningstopparna från Daily Sports

  • Gilla min sida på FB
  • Skriv en kommentar till detta inlägg och svara på frågan vad du vill träna i de nya kläderna
  • Motivera varför just du ska vinna plaggen
  • Senast 16 juli behöver jag ditt svar, då utser jag en vinnare och meddelar i bloggen. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Lycka till!

Från plåtning med Daily Sports förra året.

Från plåtning med Daily Sports förra året.

Ladda in fler inlägg