Terese Alvén inspirerar till ett hälsosamt liv utan pekpinnar men med mycket rörelseglädje.

Terese Alvén – har arbetat med träning i 20 år. Jobbar som författare, hälsoinspiratör och skribent. I bloggen blandas information med inspiration och smarta tips. Läs mer om Terese +

  • terese2
  • Terese Alvén
  • running_water
  • Terese Alvén
  • terese_run
  • Terese Alvén
  • terese_run
barn-familj

Tipsen som får dina barn att gilla att röra på sig!

av Terese Alvén i kategorin Barn & Familj den

Visa barnen att det är roligt att röra på sig så följer de efter. Foto: privat och Lina Eidenberg Adamo.

Visa barnen att det är roligt att röra på sig så följer de efter. Foto: privat och Lina Eidenberg Adamo.

Vi är våra barns första förebilder. Så om vi vill att barnen ska få in rörelseglädjen naturligt i livet måste vi börja med oss själva. Ni vet det där klassiska – sätt på dig din egen syrgasmask innan ni hjälper någon annan. Träna och visa att du tränar!

Metro Mode har intervjuat mig angående detta viktiga ämne. Läs mina tips som får dina barn att röra på sig här.

Kroppen är fantastisk – den tar med oss på äventyr varje dag

av Terese Alvén i kategorin Inspiration den

Varför använda grinden när man kan hoppa över staketet?

Varför använda grinden när man kan hoppa över staketet?

När jag var liten var jag rätt osportslig, rädd och stillasittande av mig. Därför blir jag extra glad när jag ser min dotters mod, rörelseglädje och energi. Det är fantastiskt att få vara med och se henne använda kroppen på alla möjliga sätt. Så fort hon kommer till en sten ska den klättras på, och vid alla stängsel, grindar och staket ska det testas om det går att hoppa över. En vanlig tur till parken blir lätt ett grymt träningspass med känsla av parkour och street workout.

Hopp över!

Hopp över!

Igår var hon och jag i lekparken efter förskolan samtidigt som storebror var på fotbollsträning. Vi öste först i lekparken, sedan blev det en sväng till utegymmet innan vi sprang genom parken bort till fotbollsplanen.

Alla redskap ska såklart testas.

Alla redskap ska såklart testas.

Min dotter har rörelseglädjen naturligt i sin kropp och jag kommer fortsätta uppmuntra henne att våga testa nya saker, bli stärkt när hon klarar av utmaningar och när hon gör något hon inte tidigare har testat. Genom att visa hur viktigt och roligt jag tycker det är med träning och rörelse kommer hon förhoppningsvis att bära med sig vanan av att röra dagligen på kroppen hela livet.

Klättra är grymt roligt - och bra för hela kroppen.

Klättra är grymt roligt – och bra för hela kroppen.

Tilde i utegymmet.

Tilde i utegymmet, med fokuserad blick på nästa hinder hon vill pröva i sin lek som Gladiatorerna.

traning

Träningssummering v 41 och träningsplanering v 42 – Halvmaraton och nya mål

av Terese Alvén i kategorin Träning den

Ungefär halvvägs genom Palma Halvmarathon igår. Foto: Palma de Mallorca Marathon

Ungefär halvvägs genom Palma Halvmarathon igår. Foto: Palma de Mallorca Marathon

Ett halvmaraton i Palma med strålande sol och rörelseglädje i kroppen avslutade vecka 41. Tror till och med att jag gjorde nytt PB på sträckan. Extra kul när jag kände att jag inte ens maxade, även om jag inte slappade heller … Däremot höll jag mig under mjölksyran för att få en bra känsla hela loppet. Men nu – nu är det dags att blicka framåt mot nya mål. Tror det får bli en mara i vår, så sugen på det!

Träningssummering v 41

Mån – styrka
Tis – cykelklass på morgonen samt styrka
Ons – tennis
Tors – lunchlöpning (blev transportlöpning 2 x 30 minuter på morgonen)
Fre – lugn morgonlöpning på stranden, 6-7 km (blev eftermiddagsjogg på 6 km)
Lör – lugn morgonlöpning på stranden, max 5 km (lugn eftermiddagsjogg på 6 km)
Sön – halvmaraton i Palma

Känsla: Jag hade en toppenvecka, kände mig stark med mycket energi. Det blev en vecka med mycket fokus på löpning, men jag gjorde även en del rörlighet hemma i vardagsrummet samt en del kroppsövningar för styrka. Däremot fick jag inte till något styrkepass med tyngre vikter. Börjar bli sugen på det igen och det är en positiv känsla, under vinterhalvåret drar jag ofta ner någon växel på löpningen och arbetar mer med styrka. Behöver stärka min kropp som först och främst älskar kondition med styrka som hjälper till att ge mig möjlighet att orka allt jag vill orka.

Träningsplanering v 42

Mån – vilodag
Tis – cykelklass på morgonen, tennismatch på kvällen
Ons – tennis, styrka
Tors – morgonjogg, yoga
Fre – cykelklass på morgonen samt tennis
Lör – STHLM Above/Below
Sön – löpning

halsa

Race report – Palma Halvmarathon 2017

av Terese Alvén i kategorin Löpning den

I mål!!! Medaljen fick jag först en stund senare ... de var oväntat långt ifrån målet.

I mål!!! Medaljen fick jag först en stund senare … de var oväntat långt ifrån målet.

Palma Halvmarathon, Palma 10 km eller Palma Marathon. Det fanns flera sträckor att välja mellan denna lopp-söndag. Jag funderade på att anmäla mig till maran för att se så mycket som möjligt och få ut maximalt av upplevelsen. Men när jag såg på kartan att maran var halvmaran gånger två, alltså exakt samma väg, blev det en halvmara. Här är min race report / lopprapport!

Springgänget innan start. Många sprang 10 km, några sprang halvmaran och en sprang maran.

Springgänget innan start. Många sprang 10 km, några sprang halvmaran och en sprang maran.

Vi var cirka 30 från kontoret och tävlingsledningen som skulle springa något av loppen och innan start fick vi till en gruppbild framför katedralen. Det var runt 18 grader i luften och jag kände mig riktigt pepp på att ge mig ut på banan. Och efter en något försenad start fick vi ge oss iväg. Jag valde att springa med musik och körde igång ett gammalt hit-album med Backstreet Boys i lurarna. Fick sån feeling när vi körde karaoke på fredagskvällen att jag ville springa till gamla favorithits.

Jag är så nöjd att jag valde att springa med musik, för det var rätt folktomt och inte så mycket underhållning längs banan. Och vid de aktiveringar som fanns kunde jag ändå njuta av dem då jag hade rätt låg volym.

Innan startsignalen och innan jag höjde blicken för att springa med stolt hållning genom loppet.

Innan startsignalen och innan jag höjde blicken för att springa med stolt hållning genom loppet.

Första delen av loppet var längs hamnen. Vi sprang 5 km bortåt och sedan sprang vi tillbaka på motsatt vägbana. Rakt, platt och inte så spännande. Men det var vackert och roligt att heja på löparna man såg i motsatt vägbana. Efter det att vi passerade start- och målområdet löpte vägen in i staden. Här blev det mer lutning och trängre då vi sprang i olika gränder och med tvära gatuhörn.

Chefredaktör Zacke från Runners World lyckades fånga mig på bild halvvägs genom loppet.

Chefredaktör Zacke från Runners World lyckades fånga mig på bild halvvägs genom loppet.

Jag hade ingen klocka och hade noll koll på hur snabbt eller långsamt jag sprang. Jag bara sprang som det kändes bra i stunden, försökte fylla på med vatten och någon bananskiva vid kontrollerna. När det var runt fem kilometer kvar började mina krafter ta slut. Jag saknade publiktrycket, även om jag försökte få igång folk att heja var det rätt svala reaktioner. Istället försökte jag hitta kraft i musiken och att känna att min kropp orkade. Att jag är starkare än vad jag tror.

Jag tror ni ser rörelseglädjen i min blick? Här direkt efter mål.

Jag tror ni ser rörelseglädjen i min blick? Här direkt efter mål.

Och när målet närmade sig blev jag såklart pepp. Jag hade inte tagit ut mig fullständigt, var ändå pigg. Inte alls som sista sträckan på Ragnar Relay för några veckor sedan när jag var helt uttorkad och slut. Och tiden på 1:54:24 blev jag glad för. Tror det var personbästa för mig på halvmaran, har inte sprungit så många lopp på denna sträcka, blir mest 10 km eller maran, men nöjd över dagens insats.

Glada - och svettiga - efter mål. Med den vackra katedralen i bakgrunden.

Glada – och svettiga – efter mål. Med den vackra katedralen i bakgrunden.

Det bästa med att vara iväg en grupp och springa är att möta upp alla efter mål. Fira tillsammans samt peppa fram de som fortfarande är ute på banan! En riktigt härlig dag i solen med andra ord. Efter hemfärd till hotellet och dusch blev det god lunch på en strandrestaurang, dopp i havet samt en timmes sollapande på en handduk. Perfekt innan avfärd hem till Sverige igen.

Girlpower! Jag, Kristina och Anna hejar fram löparna som ännu är ute längs banan.

Girlpower! Jag, Kristina och Anna hejar fram löparna som ännu är ute längs banan.

halsa

Uppladdning halvmaran – kort löprunda för att få igång kroppen

av Terese Alvén i kategorin Löpning den

Dagens lunch efter konferens och innan en eftermiddag med snack på stranden och löprunda i Palma.

Dagens lunch efter konferens och innan en eftermiddag med snack på stranden och löprunda i Palma.

Sent igår kväll landade vi i Palma. Jag är här över helgen med mina kollegor på Marathongruppen för att ha tävlingsledningskonferens samt springa lopp på söndag. För mig blir det halvmaran, men det finns både kortare och längre distanser. Nu kör jag uppladdning inför halvmaran.

Jag och min roomie, och kollega, Kristina hade ställt klockan tidigt för att springa i soluppgången. Men när vi vaknade var det fortfarande kolsvart ute och efter en titt i mobilen visade det sig att solen inte skulle gå upp förrän strax innan åtta. Så vi fick skippa morgonjoggen då konferensen började vid nio. Istället sparade jag rundan till senare på dagen.

Uppvärmning med bad i havet.

Uppvärmning med bad i havet.

Jag och kollegan Axel sprang tre kilometer åt ena hållet, tog fotopaus och sprang sedan 3 km tillbaka till hotellet.

Jag och kollegan Axel sprang tre kilometer åt ena hållet, tog fotopaus och sprang sedan 3 km tillbaka till hotellet.

Efter lunch och ett par timmars strandhäng och bad i det varma havet möttes jag och kollegan Axel upp för att springa en runda. I 26 graders värme sprang vi i det kuperade landskapet samt stannade för fotopaus nere vid hamnen. Det är även här vi kommer att springa på söndag. Nu fick vi sex kilometer i lugnt tempo vilket var galet skönt. Mina ben var tunga till en början men jag kände mig allt piggare ju mer vi sprang. Börjar tagga till inför loppet på söndag!

Rörlighet i skuggan efter löpningen.

Rörlighet i skuggan efter löpningen.

halsa

Transportlöpning med radiointervju med P4 Stockholm vid tunnel

av Terese Alvén i kategorin Löpning den

Transportlöpning är smart för att slå flera flugor i en smäll.

Transportlöpning är smart för att slå flera flugor i en smäll.

Nästa lördag, 21 oktober, är det dags för STHLM Above/Below – sista delen i årets STHLM Challenge. Kanske kommer ni ihåg grymma STHLM Urban Trail som fick mycket uppmärksamhet i somras? Nu blir det en ny spännande upplevelse där löparna springer ovan och under mark på Södermalm i Stockholm. I morse slog jag två flugor i en smäll – jag transportsprang 30 minuter till en av tunnlarna för att möta upp en reporter från P4 Stockholm. Vi var med live i radion och sedan transportsprang jag 30 minuter hem igen. Ett bra träningspass istället för att åka kommunalt samt tjäna in träningstid jag annars hade fått lägga senare under dagen.

Och idag har jag inte så mycket tid … för senare idag flyger jag till Palma. Så skönt med sol och värme även om morgonens löprunda i regn och mörker var skön på sitt vis. På söndag springer jag Palmas Halvmarathon, ser så fram emot det. Ni får såklart hänga med på vägen. Uppdaterar på Instagram Stories hela helgen.

Förresten – är du nyfiken på hur det lät i radion i morse. Lyssna här, 1:15:00 in i programmet, direkt efter låten med Miriam Bryant kommer intervjun:

Detta är en av tunnlarna vi kommer att springa igenom nästa lördag under STHLM Above/Below. Dock kommer inte den söndertrashade bilen att vara där.

Detta är en av tunnlarna vi kommer att springa igenom nästa lördag under STHLM Above/Below. Dock kommer inte den söndertrashade bilen att vara där.

bocker

10 hälsoböcker hösten 2017 – läs om mat, träning och ny forskning

av Terese Alvén i kategorin Böcker, Inspiration den

10 hälsoböcker hösten 2017.

10 hälsoböcker hösten 2017.

Jag älskar att läsa böcker och har alltid gjort. Bokintresset är såklart en stor anledning till att jag själv älskar att skriva böcker. Men det finns fler än mig som älskar det här med att sprida olika sunda budskap kring hälsa, träning och kost. Här är 10 av mina favoriter som är aktuella i hälsohyllan just nu. Böckerna presenteras utan inbördes ordning och riktar sig mot lite olika målgrupper.

Maten bakom resultaten – Linda Bakkman

Med erfarenhet från många år som kostrådgivare på Sveriges Olympiska Kommitté ger näringsfysiologen Linda Bakkman här kunskap, inspiration och recept för att kunna få i rätt näring när man tränar. Som Linda så klokt skriver, ett träningspass börjar med sista måltiden innan träningen och avslutas först när man har fyllt på med energi efteråt.

Läs boken om: du tränar mycket och har stort intresse i träning och kost. Bra för dig som satsar extra mycket på att optimera för prestation av olika slag.

Mammaboost! – Marita Karlson

Marita har tidigare gett ut två böcker med inspirerande smoothies, juicer och annat nyttigt och trendigt. Och även i Mammaboost! fortsätter hon i samma anda, nu med mycket frukostbowls och ”superdrycker”. Inspirerande bok med vackra bilder från Maritas underbara liv i Los Angeles.

Läs boken om: du väntar barn eller är nybliven mamma och vill ha tips på snabba, sunda rätter för att få i dig maximalt med näring.

Lofsans underverk – Lovisa Sandström

Starkare bäckenbotten, snyggare hållning och bättre sex står det på omslaget av boken som är en peppande bok för kvinnor. Bäckenbotten är i fokus och Lovisa bjuder på en massa fakta, tydliga instruktionsbilder och ett ”snipp-bootcamp” för att fler ska få kontakt med våra viktiga muskler som det inte pratas om så mycket … förhoppningsvis ändrar boken på detta.

Läs boken om: du är kvinna.

Yoga med barn – Helen Larsson

Barnyoga där glädjen och leken är i fokus, ingen prestation utan ett försök att få barn att komma ner i varv samt jobba med flexibilitet, balans, styrka och uthållighet. Tips, inspiration och vackra ord att säga under yogaövningarna bjuder denna bok på.

Läs boken om: du vill ha tips på yogaövningar och har barn mellan 3 och 8 år.

Moa Herngren – Tjockdrottningen

Detta är en roman, ingen faktabok. Men den tar upp viktiga frågor i vårt samhälle, som synen på oss själva och samhällets syn på vår kropp. Jag håller på att läsa boken nu och kan knappt lägga ifrån mig den. Moa skriver enkelt, fångande och bra.

Läs boken om: du vill ha en lättläst men bra bokstund.

Tips till inspirerande lässtunder i höst.

Tips till inspirerande lässtunder i höst.

Good Morning – Kristin Kaspersen

Morgonstund har guld i mund! Ja, jag älskar att träna på morgonen och jag kan bara nicka av igenkänning när jag läser om hur sunda morgonrutiner sätter tonen för en bra dag. Här bjuds vi på frukostalternativ, träningstips, tankesätt och inspiration.

Läs boken om: du vill få nya knep att starta dagen med eller om du bara vill ha en vacker bok att bläddra i.

Mat, myt, vetenskap – Frida Duell

Maten påverkar vår hälsa, men vad är egentligen sant bland alla de hälsopåståenden som florerar runt omkring oss? Det guidar läkaren Frida Duell oss i när hon både krossar och bekräftar olika påståenden. Dessutom finns en massa hälsosamma rätter med i boken som är extra intressanta att äta när man vet varför man bör äta det.

Läs boken om: du är intresserad av mat och dess påverkan på oss.

Jag hatar att träna – Brita Zackari

Precis som maken Kalle Zackari Wahlström bjuder Brita på en stor dos humor när hon skriver träningsbok med utgångspunkt att hon hatar att träna. Här berättar och beskriver hon hur hon får träningen gjord trots att det är så tråkigt …

Läs boken om: du gillar humor, sedan spelar det ingen roll om du själv älskar eller hatar träning, du kan ändå få en ny syn på rörelse genom att läsa denna bok.

Fördel ADHD – Anders Hansen

ADHD är en diagnos som alla har en relation till på något sätt. En del ser på det som något problematiskt men det finns många fördelar, och det vill Anders i denna bok belysa. Att låta oss upptäcka det positiva med att vi alla är olika och att vi är bra på olika saker. Dessutom ställer han oss frågan – var på skalan ligger du? En viktig bok att läsa.

Läs boken om: du vill få ökad kunskap om andra människor, och dig själv. Läs även boken om du har barn.

Green Kitchen at Home – David Frenkiel och Luise Vindahl

Enkel och hälsosam vegetarisk mat att njuta av varje dag. Så står det på bokens omslag och har du väl börjat bläddra i boken kan du inte sluta. Jag vill typ laga allt! Det känns äkta, genuint och smart. Själv har jag lagat ”femtio nyanser av grönt”, och ja, det var galet gott.

Läs boken om: du vill ha en massa vegetariska recept att inspireras av, oavsett om du har barn eller inte.

skonhet-hudvard

Ekologisk badstund för barnen med ny 2i1-produkt

av Terese Alvén i kategorin Skönhet & Hudvård den

Charles testar nya Weleda 2in1 Shampoo & Body Wash.

Charles testar nya Weleda 2in1 Shampoo & Body Wash.

Mina barn älskar att bada, och jag ser fram emot att snart flytta in i vårt hus som har pool, så nästa sommar kommer det bli mycket badande utomhus. Just nu blir det mest bad hemma i badkaret – mysigt det med. Extra roligt är det när vi har badleksaker, men nu är de bortstädade inför visning. Däremot blev barnen glada över att testa ett nytt Kids 2in1 Shampoo & Body Wash från Weleda som jag fått hem (dock är detta inget sponsrat inlägg, det är jag själv som väljer att lyfta fram produkten då jag gillar den).

Weledas produkter har länge varit en favorit hos mig, särskilt deras fräscha citrus-serie. Perfekt att det nu kommer fler barnprodukter. Deras bebisserie använde barnen när de var små, men nu finns alltså en ekologisk duschkräm och schampo som är skonsam mot barnens hud. Extra plus för de fina förpackningarna som barnen gillade. Tildes favorit blev delfinen och Charles gillade sälen, kanske för att den hade orange på förpackningen, vilket är hans favoritfärg …

Löddrar lagom och är mjukt mot huden.

Löddrar lagom och är mjukt mot huden.

traning

Träningssummering v 40 och träningsplanering v 41 – från seg till halvmara

av Terese Alvén i kategorin Träning den

Jag var på Mallorca för några veckor sedan, nu ska jag dit igen. Denna gång på konferens och för att springa halvmaran.

Jag var på Mallorca för några veckor sedan, nu ska jag dit igen. Denna gång på konferens och för att springa halvmaran.

Senaste veckan har jag varit rätt trött, och då valde jag att dra ner på växlarna. Till helgen kom kraften tillbaka och nu är jag peppad inför nästa vecka som bland annat innehåller en halvmara i Palma!

Träningssummering v 40

Mån – lunchlöpning i intervallform (det blåste så mycket att jag istället fick springa i skogen, då blev det bara en runda med olika intensiteter efter naturens förutsättningar)
Tis – cykelklass på morgonen samt styrka, tennismatch på kvällen (check)
Ons – tennis (check)
Tors – lunchlöpning (jag hoppade träningen för kroppen var så trött, tog en lunchpromenad istället för att ändå försöka piggna till)
Fre – cykelklass på morgonen följt av tennis (check)
Lör – långpass (blev backintervaller i stället följt av en längre stunds rörlighet hemma)
Sön – vila (vilan flyttades till torsdagen, idag blev det 13 km löpning ut till mina föräldrar i Solhem)

Känsla: Jag är van att kroppen känns stark, men efter för lite sömn och mycket tankar på vår stundade försäljning av lägenheten låg inte mitt fokus helt på träningen. Då var det bara att vara smart, lyssna på kroppen och istället ge den en lugnare promenad, solljus och frisk luft. Efter fredagskvällen när jag bara tog det lugnt med familjen, samt en lördag när jag knappt öppnade datorn, fick jag kraften åter. Behövde en paus från det mesta helt enkelt.

Träningsplanering v 41

Mån – styrka
Tis – cykelklass på morgonen samt styrka
Ons – tennis
Tors – lunchlöpning
Fre – lugn morgonlöpning på stranden, 6-7 km
Lör – lugn morgonlöpning på stranden, max 5 km
Sön – halvmaraton i Palma

kosttips-recept

Burgers, sweet potato fries och strawberry shake – middag med familjen

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept, Barn & Familj den

Jag och Charles myser på restaurangen.

Jag och Charles myser på restaurangen.

Det är inte ofta vi tar med barnen på restaurang här i Stockholm. Det blir ju inte sådär mysigt som jag föreställer mig att det ska bli då barnen blir rastlösa innan maten är uppäten, de tycker inte om det som beställs och så vidare … men det gäller som med allt annat att försöka igen. Och igår fredag valde vi att gå till Burgers & Beer på Odengatan. Maten var ett säkert kort och vi fick verkligen en trevlig kväll. Så mysigt att bryta vanor och göra något oväntat. Det behöver vi alla ibland. Igår njöt vi främst av varandras sällskap men även av en strawberry shake som vi delade på, burgare och fries. Min kycklingburgare med någon parmesammajonnäs – så god! Även om jag som oftast efter en måltid liknande denna inte alls är sugen på något liknande på ett bra tag … men nu och då gillar jag de amerikanskinspirerade burgarställena i stan.

Ett bord fullt av mat.

Ett bord fullt av mat.

Kycklingburgare.

Kycklingburgare.

Vad var då vårt recept för att lyckas få en trevlig familjekväll ute?

Jo, det var att göra det till ett spännande äventyr. Få barnen exalterade över att gå på restaurang. Och eftersom vi inte gör det särskilt ofta var de inte svårövertalade, särskilt som vi valde ett ställe med mat vi visste skulle fungera. Och sist men inte minst, gå till restaurangen hyfsat tidigt innan deras kvällströtthet slår in.

Detta gör vi fler gånger – får passa på att testa fler restauranger i området innan vi flyttar från stan!

Milkshaken var populär, Tilde hoppas att det ska finnas kvar lite i botten.

Milkshaken var populär, Tilde hoppas att det ska finnas kvar lite i botten.

Mums för strawberry shake.

Mums för strawberry shake.

Ladda in fler inlägg