test

Snabba dieter på tidningsomslag säljer

av Terese Alvén i kategorin Test den

Undersökning i Spark i baken. Antal röstande 423.

Det är väldigt intressant att höra era röster. Tack ni som är med och svarar på de frågor jag ibland ställer i bloggen. När ni bara fick välja EN träningstidning var topp tre ToppHälsa med 32% av rösterna, Fitness Magazine med 27% och Runners World med 17%. Samtidigt är ToppHälsa den tidning som i kommentarerna blir mest utsatt för att vara för fokuserad på snabb viktnedgång och bikiniform, och huvudrubriken på omslaget till senaste numret är just ”Carb lovers-dieten Kilona rasar”. Men som tur är måste ni gilla innehållet i tidningen också eftersom det är nästan en tredjedel av mina läsares favorit om ni måste välja en tidning.

På Fitness Magazines omslag står det istället ”Rumpchock – fixa formen med explosiv träning”. En mycket mer lockande rubrik enligt mig som får mig träningssugen, precis det jag vill när jag läser en träningstidning. Bli motiverad och få ny inspiration och kunskap.

Att snabba dieter säljer vet vi. Annars skulle inte kvällstidningarna pumpa ut dessa budskap med jämna mellanrum, men personligen önskar jag att träningsbranschen blir mer hälsosam och istället för att sälja lösnummer på att klamra fast vid många människor önskan om en snabb viktnedgång istället satsa på hälsosamma metoder som fungerar. Tyvärr, inte lika lättsålt. Jag vet. Men om du inte skulle läsa en dietrubrik på en hälsotidnings omslag, vilken typ av rubrik skulle du vilja se? Kanske kan du tipsa tidningsredaktionerna med förslag på en drömrubrik här i kommentarsfältet?