Packa rätt inför solsemestern i vinter – så håller du i träningen

av Terese Alvén i kategorin Inspiration den

Att starta dagen med lugn löpning är en favorit på semestern för mig.

Att starta dagen med lugn löpning är en favorit på semestern för mig.

Har du en solig resa att se fram emot i vinter? Grattis! Inte bara får du möjlighet att sola, bada och få en paus från vardagen. Du får också möjlighet att fylla på ditt D-vitaminförråd som dras ner rejält under mörka vintern. Dessutom hoppas jag att du utnyttjar chansen att testa någon ny träningsform eller att få ny energi till den vardagliga träning du redan har som rutin.

Flygvärdinnornas bästa tips

Flygvärdinnor har koll på hur du flyger hälsosamt, deras bästa tips för att hålla vätskebalansen och komma fram till destinationen med energi hittar du här. Men för att sammanfatta: drick vatten regelbundet, rör på kroppen och ät med jämna mellanrum. Rätt likt tipsen som funkar en helt vanlig vardag också, men i ett flygplan behöver vi tänka till lite extra.

Packa ner förutsättningar i bagaget

Oavsett om du åker på någon av alla de träningsresor som finns att välja mellan eller om du är iväg på en klassisk charter med familjen tycker jag att du ska ge dig själv rätt förutsättning för att kunna vara aktiv. För även om du åker iväg för att vila kommer du bara bli mer seg om du ligger åtta timmar i en solstol varje dag. Klart du ska vila och göra det du känner för, men genom att även röra på dig kommer du upptäcka att du reser hem med betydligt mer energi än vanligt.

Packa ner träningsskor, löparskor om du gillar att springa, och minst ett ombyte träningskläder. Glöm ej keps och gärna solskyddsfaktor anpassad för att klara svett. Det finns bra produkter på marknaden som riktar sig mot en aktiv livsstil, testa dessa. De ger bra skydd mot solens strålar samtidigt som de inte blir en täckande obehaglig yta på huden.

Vill du köra styrka, släng ner ett gummiband i packningen också. Det tar ingen plats och väger inget men kan möjliggöra träning på hotellrummet om du kanske inte har möjlighet att lämna barnen för att ge dig ut på en tur.

Och en sista sak när det kommer till packningen – glöm inte handtvättmedel. Det är fräscht att kunna tvätta upp träningskläderna i handfatet efter användning. Då kan du dessutom träna fler än en gång i veckan!

Starta dagen med rörelse

Väl på plats ska träningskläderna komma till användning, och bästa sättet att få det gjort är att starta dagen med passet. Annars är det lätt hänt att solsting, trötthet och reskamrater gör att träningen skjuts fram gång på gång … det är ju så mysigt att sitta vid utefiket eller gå och njuta av hotellets after beach. Och självklart ska du göra det, men har du redan hunnit med din träning behöver du inte helle känna dåligt samvete för att du hoppar över den. Du kan istället njuta av två saker – träningen på morgonen och myset på eftermiddagen.

Träna tillsammans

Reser du tillsammans med andra. Involvera gärna dem i träningen. Gör det tillsammans – och gärna lite aktivitet här och där under dagen, inte bara den regelrätta träningen på morgonen. Spela beachvolleyboll, gå ner till byn, dansa efter middagen. Lek, busa och skratta tillsammans – oavsett hur gamla ni är som reser! Och ni som väljer att resa på regelrätta träningsresor som den jag befinner mig på just nu – grattis – ni får automatiskt en massa fantastiska kompisar att träna tillsammans med.


E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*