Hur lyckas man med bokutgivning? Det var temat på min och Malins bloggAW igår eftermiddag. Spana in kvällens bästa boktips och en bildbomb från eventet som var KNÖKFULLT. Intresset för böcker och utgivning är stort.
Tack alla som kom på gårdagens varma och hjärtliga bokmingel som jag och min vän Malin Nylén anordnade på SO Stockholm. Det var knökfullt i lokalen – roligt att intresset för att skriva böcker är stort! Under eventet sålde och signerade vi våra böcker, bjöd på våra bästa tips för att lyckas med bokutgivning, drack kokosvatten från VitaCoco, åt gryta från Spoons och delade ut somriga goodiebags. Det bästa med de två timmarna vi var igång var alla kramar, personliga möten och samtal om bokutgivning, hälsa och välbefinnande. Jag tar med mig en massa energi och inspiration från kvällen!
Under kvällen kunde gästerna plåtas i vår träningshörna – fyra vinnare kammar hem fina priser från kvällens sponsorer, bland annat träningsutrutsning från Abilica. Vill ni se bidragen hittar ni dem på Instagram under hashtaggen #bloggaw25 , fram till fredag kan de tävla. Och om vi hade roligt under kvällen?! Yes, det är bara att spana på bilderna som vår mingelfotograf Katriina tog.
En klassiker – ta foto när någon annan tar bild.
I höst medverkar jag på Allt för Hälsan. Här är Emilia och Kristine som just nu jobbar hårt med att göra en inspirerande mässa.
Kvällens goodiebag – och fin somrig necessär från Weleda som alla bokhandlare fick med på köpet.
Ni som missade eventet men ändå vill få tips om bokutgivning, här är våra bästa tips i komprimerad form. Säkert mycket du känner till, men kan vara bra att påminna sig om.
Vill du skriva en bok, fundera gärna över detta:
- Vem ska köpa boken? Vem är den tilltänkta läsaren? Skapa gärna en fiktiv läsare och fundera över hen när du skriver, vad vill hen ha?
- Var i bokhyllan? Med vilka andra böcker i bokhyllan ser du din framtida bok stå? Vad har din bok som inte de böcker som redan står där har?
- Varför ska man köpa den, budskap? Ett tydligt budskap i titel, omslagsbild, baksidestext är viktigt. Behöver boken en längre förklaring för att förstås kommer den troligen bli svårare att sälja.
- Hur ska du nå ut? Halva jobbet är att skriva boken, halva jobbet är att få ut den till alla läsare.
- Vad finns det för marknadsplan? Hur ska folk få kännedom om din bok och lockas till köp?
- Vad har du själv för kanaler, nätverk? Kartlägg vad du har för cirklar runt omkring dig där du kan börja med att sälja din bok – förhoppningsvis växer omkretsen som ringar på vattnet allt eftersom.
- Hur kan du sälja? Vilka mässor, affärer, samarbetspartners, events passar dig och din bok?
Och för att lyckas:
- Gör research och välj ditt förlag med omsorg.
- Schemalägg skrivtid, utmaningen är inte att börja, utan att avsluta.
- Ha inte en övertro på försäljningskraften i sociala medier, många ”gillar” och säger att de ska köpa men gör det inte, du behöver jobba hårt för att få boken såld.
- Gör en marknadsförings-pitch.
Sist men inte minst – skriv för din egen skull. För att skrivandet ger dig lust och mening. Sedan är det en stor bonus att få texten läst och uppskattad av andra. Men innan du kommer dig – skriv av kärlek till språket och ditt budskap, då blir det troligen en bra bok i slutändan.