Veckans fråga: Jag fattar inte när jag ska hinna träna!

av Terese Alvén i kategorin Veckans fråga den

Roligt att ni är engagerade i bloggen! Jag vet att kommentarsfunktionen har strulat lite, men upplever att den funkar bättre nu. I veckan fick jag en intressant fråga som jag … Läs mer

En aktiv vardag blandat med avkoppling. Foto: Jane Haglund

En aktiv vardag blandat med avkoppling. Foto: Jane Haglund

Roligt att ni är engagerade i bloggen! Jag vet att kommentarsfunktionen har strulat lite, men upplever att den funkar bättre nu. I veckan fick jag en intressant fråga som jag vill lyfta upp då jag tror fler kan uppleva liknande problem.

”Hej Terese, tack för inspirerande blogg. Det här inlägget fick mig att vilja fråga något som jag funderat på en tid. Jag fattar inte när jag ska hinna träna! Det låter så himla bra att säga att ‘det är bara att välja att ta sig tid för det’ och ‘boka det i kalendern precis som allt annat’, utan att vara gnällig så vill jag säga att det är faktiskt inte så himla enkelt för alla. Jag har 2 barn på dagis (1 och 3år), min man och jag är båda läkare som jobbar heltid. Jag går upp strax efter 6, duschar/äter frukost etc, barnen går upp 7, kläs på etc och lämnas på dagis när det öppnar 7.30. Den av oss som inte roddar barn har åkt till jobbet vid 7. Jobba hela dagen (lunchträning finns inte, jag har ingen lunchpaus och det finns inget gym/nånstans att springa). Hämta 18-18.30, hem, middag till barnen, bad, pyjamas, läsa saga, natta till 19.45 ca (den som inte roddar barnen kommer hem ca 19.15 om inte jag är jour och inte kommer hem alls). Därefter ska vi äta middag, plocka undan och göra hushållsarbete, ringa föräldrar, handla mat på internet, förhoppningsvis prata med varandra, packa dagisväskan, förbereda jobb. Kl 22 är det sängdags så allt ska hinnas på 2 timmar. Det är inte direkt så att vi slösar tid på tv… På lördagar springer jag 5km park run men det räcker ju inte. Jag gillar att träna och har alltid varit aktiv. Det kan låta gnälligt men alla har inte den lyxen som du till exempel har. Jag har 45min med bil till jobbet (mestadels motorväg) så att springa till jobbet är inte heller något alternativ… Förslag? Morgonträning skulle innebära att starta träna klockan 5 senast men då finns det inget gym öppet…”

Svar: Jag märker din frustration i din fråga, hur ska man få tid till allt? Allas liv är olika och du har mer tider att förhålla dig till än vad jag har då jag valt en karriär där jag styr mycket av min egen tid och kan vara flexibel i var jag jobbar någonstans. Det låter mycket att jobba från tidig morgon till kväll och INTE ha någon lunchpaus som du skriver, men kanske du menar att du inte hinner träna och duscha på lunchen? Två läkarkarriärer samtidigt som barnen är små förstår jag är tufft. Jag hoppas ni hinner pausa i vardagen också, hämta kraft från varandra, barnen och träning (kommer in på det) så ni inte bränner ut er, ni har ett intensivt schema i mina ögon.

Helgen är ett alternativ till träning. Du springer på lördagar vilket är superbra. Kanske kan du göra något även på söndagen? Det behöver inte innebära att du går ifrån familjen, passa på att träna utomhus när ni leker med barnen i någon park, eller skaffa något gummiband och matta och träna hemma. Barnen är dessutom i den perfekta åldern att de brukar gilla att vara med i föräldrarnas träning. Använd barnen som ”vikt” och träna. Lekträna med barnen på kvällen eller på morgonen. Några minuter här och där blir mycket i slutändan.

På dagarna går du och står kanske mycket i din roll som läkare? Det är otroligt viktig vardagsmotion. Och på lunchen, även om du inte hinner träna, kanske kan du ta en rask promenad? Och vad sägs om att gå upp i alla fall en halvtimme tidigare någon morgon i veckan, halv sex? Då hinner du ut och jogga 45 minuter och ändå få tid till dusch och frukost innan barnen vaknar. Sömnen är viktig så jag vill inte ta för mycket av den, men en halvtimme en morgon funkar. Då får du till ett träningspass under vardagarna, två träningspass på helgen och hittar mikropauser med barnen och på jobbet att vara rörlig. Det tycker jag blir en väldigt bra träningsdos och det ruckar inte för mycket på ditt schema idag. Hur låter det?

Har du en fråga? Lägg in den i kommentarsfältet så kanske den lyfts fram nästa vecka.


Thea

Vilket bra svar! Särskilt det att man ju faktiskt kan göra lek med barnen till träning och att man ju faktiskt inte måste sätta av 1-1,5 timme per gång, bättre med korta pass flera gånger än ett längre pass som inte blir av. Låter helt görbart i mina öron, är själv läkare gift med annan läkare med 2 småbarn och har liknande livssituation (promenera på lunchen funkar dock inte, måste vara på sjukhuset ifall ngt akut inträffar och ofta lunchmöten på den (obetalda) lunchtimmen…)

Ma

Ett annat alternativ kan vara att äta med barnen en dag i veckan och vara redo och ombytt för ett kortare löppass när mannen kommer hem, blir lite mindre tid ihop med maken (hinner inte äta ihop den dagen) men kanske värt det en dag i veckan om även maken hinner ut en stund samma kväll? Så brukar vi lösa att få ihop ett pass var på vardagen.. Båda behöver ju dock va överens och gäller att laga något som både barn oxh vuxna äter :) tips från Andra tvåbarnföräldrar med mycket jobb. Lycka till i höst!

sparkibaken

Bra tips! Fördelen med att vara två vuxna i familjen (många lever ju ensamma och då är det tuffare, men kanske har man någon kompis i samma situation och kan samarbeta) är att kunna byta av och stötta varandra.

Sussie

Detta är så intressant och något många kan känna igen sig i, så också jag. Är i samma situation med två heltidsjobbande föräldrar och två små barn, och den tiden jag inte är på jobbet vill jag helst spendera med barnen. Jag upplever att man får vara väldigt disciplinerad för att kunna träna ihop med barnen. Visst, de tycker det är roligt men i 5 minuter kanske, sen springer de iväg och vill vara i ett annat rum eller gör något helt annat. Det blir liksom en kamp för att hinna igenom även ett kort träningsprogram. Att gå upp en halvtimme innan på morgonen är ett bra tips, men även där får man ha järn-vilja för att komma ur sängen när sömnen ofta redan är lite begränsad. Vill inte låta negativ, det är bra tips och råd detta, och jätteintressant att se hur andra läser det. Det gäller väl som alltid bara att komma igång och uppleva de positiva effekterna av träning, sen rullar det förhoppningsvis på och man känner lust och motivation trots att klockan står på 05.00

sparkibaken

Fem minuter med barnen är mer än 0 minuter. Att nöta samma övning för länge brukar inte funka, barn vill ofta att det händer nya saker. Men om du kör några övningar med dem och de sedan vill springa iväg och göra något annat kan du förhoppningsvis träna några minuter på egen hand också. Flexibilitet och att vara öppen för barnens infall tror jag är nyckeln, inte bli arg om det man planerat inte blir av.

Petra Töyrä

Jag är en av dem som löst träningen genom att stiga upp fem på morgonen och träna hemma. Jag har köpt en spinningcyckel och vikter samt stång och kör träningspass med hjälp av Youtube. Jag varvar mellan spinning och bodypump. Det finns stort utbud på Les Mills pumppass men sämre utbud på spinningpass. Så jag hoppas att någon klok människa i Sverige har lust att börja leda spinningpass online ☺. Jag hade gärna betalt en medlemsavgift för t ex ett nytt online pass i månaden. De enda bra spinningpassen jag hittat nu är på studiosweat.com men de har väldigt få hela entimmes pass och så är det på engelska. // Petra

sparkibaken

Vilken bra lösning. Låter som en bestående rutin. Jag spelade faktiskt in cykelfilmer för ett par år sedan åt ett företag i Holland. Filmerna är dock för hotell och vissa gym som låter medlemmarna träna med bildskärm i cykelsalen. De pratade om att göra filmerna tillgängliga för fler, men har inte sett något om det än.

Kristina

Brukar inte kommentera men nu kan jag inte låta bli… Känner igen mig med tre barn (7,5 och 1 år) och oss föräldrar som jobbar heltid (jag, anställd) och min sambo som är egen och jobbar ofta mer än heltid, kvällar och helger ibland.

Vi försöker lägga ett schema för veckan där träning ingår. Jag kan träna på morgonen två ggr i veckan och min sambo på dagarna ibland. På kvällarna får vi ihop det så att när den ena lägger barnen kan den andra träna. Då är vi klara ungefär samma tid och kan landa tillsammans en kort stund innan läggdags. Vi äter alltid middag med barnen för att inte behöva lägga tid på flera middagar/kväll. Om man inte är hemma till middagen får man värma maten när man kommer hem. Vi har en joggingvagn så ibland på helgerna springer vi en runda när minsta ska sova, då kan man få till ett längre pass eftersom (jag tycker) det är svårare att springa snabbt med vagnen. Då får även de äldre tid med den föräldern som är hemma utan småsyskonens uppmärksamhet.

Jag försöker tänka att var tid har sina möjligheter och att vi faktiskt valt det här. Jag skulle kunna välja att jobba deltid för att få in mer annat, tex träning i livet.

Flisan

Terese, tack så mycket för att du tog upp det här. Det är bra förslag och kanske att jag provar att sätta klockan och gå upp halv sex en gång i veckan och ser hur det går. Visst får jag mycket vardagsmotion på jobbet – tar trapporna istället för hissen och det mesta av mitt jobb sker stående och är relativt fysiskt (jag är ortoped) – och jag har ganska bra grundfysik men vad jag saknar är den där känslan när man kör riktigt hårt, blir svettig och endorfinerna dansar balett i kroppen och det är just de passen som är svåra att få till. Jag saknar att gå på ‘circuits’ 2-3ggr i veckan, spela squash så svetten lackar och styrketräna på gym. När vi var på semester i juli sprang jag 3 pass på 8-10km på en vecka och det kändes ju toppen! Att jag inte springer längre på lördagsmornarna är för att jag springer park run med kompisar, passar på att kombinera träning med att vara social (det är ju det allra bästa!). Visst är jag frustrerad som du säger! Jag gillar verkligen din blogg och menade inte kritik med min fråga, jag önskar att jag hade en bråkdel av dina träningsmöjligheter ;)

Flipp

Jag blir fundersam när jag läser ditt brev Flisan. Vill du leva så? Inte bara missa träning utan så mycket annat med? Man måste inte jobba heltid och förlåt fördomen men ni är läkare båda två så jag gissar att ni borde få rimlig levnadsstandard även på 80%. Det kan vara värt att fundera på. 16 timmar mer fritid per vecka dvs 8 var, ni hinner ”leva” rätt mycket på den tiden. Även om inte chefen jublar har ni rätt till det när barnen är under 7 år.

Flisan

Flipp, nu är det så att vi inte bor i Sverige så jobb etc är lite annorlunda här. Trots att jag jobbar heltid så går ca 70% av min lön efter skatt till barnomsorg (motsvarande förskola). 4 dagar i veckan på ‘föris’ kostar i princip lika mycket som 5. Jag provade att jobba 80% mellan barnen men upplevde att jag då i princip skulle göra 100% av jobbet på 80% av tiden för 80% av lönen och dessutom bli nedprioriterad som ‘hon som jobbar deltid’. Nu är det också så att jag gillar mitt jobb och faktiskt inte vill vara hemma med barnen, det får man egentligen inte säga men så är det. Att vara hemma med barnen 1 dag i veckan ger mig ju inte mera tid att träna så det hjälper ju inte mitt (lyx)problem.

Flipp

Såklart ni inte måste bo i Sverige trots att ni pratar svenska. Tänkte inte så långt. Klassiskt och tragiskt det du skriver, att jobba deltid men göra samma mängd jobb. Sorgligt men sant så funkar det ofta så. Nej, du skulle inte haft en ledig dag utan kortare 5 dagar! Sen måste man inte leka med kidsen för det. Utan du kunde kört din träning och sedan hämtat barnen – fast det funkar inte där jag bor i Sverige för där får man bara utnyttja barnomsorg när man arbetar…

Flisan

Det hade ju varit en bra lösning men ska man jobba deltid här så måste det vara 1-2 helt lediga dagar och de andra måste vara normal långa, sluta tidigt finns inte som alternativ..,

Linda

Man är sin egen lyckas smed finns ett utryck som heter och det kan man applicera på många saker i livet.
Om ni valt att arbeta som läkare och framförallt att ha så långa dagar (barnens dagar låter osannolikt långa) båda två där det inte finns utrymme för något annat än vardagsbestyr så fort arbetet är slut, ja då är det ju så ert liv ser och kommer att fortsätta se ut.
Om man inte själv kan se lösningar som att t ex gå upp tidigare alt att 1-2 ggr i veckan gå ut kvällstid när dem andre föräldern sköter markservicen så har man nog låst sig i hur ens tid kan disponeras.
Jag vill inte låta hård men det finns alltid val i livet.
Jag och min man är båda egna företag med många anställda, vi är uppkopplade året runt, alla dagar i veckan. Vi sköter vår egen bokföring som bara den utgör nästan en heltid för vardera person. Båda jobbar hårt och mycket, vi har flera barn både i förskola samt i skolan så förutom att lämna/hämta så är det läxor, gympapåsar, prov, och skolarbeten som det ska roddas med. För att inte tala om barnens aktiviteter. Det är träningar, matcher och cuper. Och det medför mängder av extra tvätt, extra mellanmål och att nästan alla helger är uppbokade.
Hur vi löser livet?
Vi valde att köpa bostad hyfsat nära mina föräldrar (båda jobbar så vi har kontinuerlig hjälp) för stöttning. Vi går upp betydligt tidigare än vi behöver för att hinna träning och framförallt så försöker vi träna ihop mer barnen. Det kanske inte alltid blir så långa pass eller det vi allra helst hade gjort men all träning är bättre än ingen träning alls. Dessutom så lär man förhoppningsvis barnen hur viktigt det är med rörelse.
Sen så turas vi om några kvällar i veckan att träna och då tar den andra helt enkelt hand om markservicen själv. Det handlar om 45-60 min så det är inte så att man är borta en hel kväll.
Allt går, bara man vill!

Kommentering är avstängd.