halsa

Transportlöpning till och från jobbet

av Terese Alvén i kategorin Löpning, Hälsa den

Morgonens magiska transportlöpning. Himlen var ännu mer rosa än vad bilderna visar.

Morgonens magiska transportlöpning. Himlen var ännu mer rosa än vad bilderna visar.

Jag har hittat ett nytt favoritsätt att ta mig till och från jobbet – transportlöpning. Som trogna läsare vet är jag ett stort fan av transportträning. Tidigare har min egen transportträning mest bestått av promenader till eller från jobbet. Men nu har löparskorna åkt på och idag testade jag hur det var att springa till jobbet. Och jag gav mig inte där. Jag sprang även hem då jag var tvungen att komma hem tidigt och ta emot en leverans.

Det är 8,5 km till jobbet och det var nästan meditativt att springa på morgonen. Jag startade i mörker hemma och ju närmre jag kom kontoret i Alvik desto mer rosa blev himlen. Tempot var lugnt då det glittrade om marken och jag var lite nojig över eventuell halka. Men med bra skor gick det fint och jag hade inte behövt oroa mig.

Målet med eftermiddagens runda - vårt hus.

Målet med eftermiddagens runda – vårt hus.

Vägen hem var inte lika skön, visst kändes det i kroppen att jag redan hade gjort ett löppass några timmar tidigare, men med en bra podd (Skäringer & Mannheimer) flög tiden fram och det hjärtat slog några extra glädjeslag när jag kom hem till huset innan det blev mörkt. Åh så kär jag är i vårt blåa hus. Fick bli lite balanserande framför kameran innan jag gick in för dusch, kaffe och bulle innan några timmars jobb vid datorn.

Transportlöpningens checklista

Jag har turen att ha dusch på jobbet vilket underlättar transportlöpningen, men har man inte dusch kanske det finns något gym i närheten där man kan duscha? Annars är ett alternativ att ta med sig träningskläder till jobbet och springa hemåt. Det är lika bra transportlöpning det.

Framöver kommer jag nog inte springa två sträckor om dagen, men jag kommer försöka springa till jobbet någon dag och springa hem en annan dag. För att min transportlöpning ska bli effektiv och fungera smidigt ser jag till att:

  • ta med mig handduk, hudvårdsprodukter och ombyte till jobbet dagen innan
  • ta med mig extra träningskläder om jag även har tänkt springa hem samma dag
  • springa med smidig löparväska där jag kan ha med plånbok, frukost och annat smått och gott jag inte tagit med dagen innan
  • lyssna på peppande musik eller intressant podd
  • njuta av att få vara ute i friska luften och slippa trängas i kommunala färdmedel
  • njuta av träningen som blir av under tid jag annars bara hade tagit mig med kommunala färdmedel från A till B.
IAMRUNBOX på ryggen, balanserade utanför huset efter transportlöpning hem.

IAMRUNBOX på ryggen, balanserade utanför huset efter transportlöpning hem.


E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*